Det är Dagens Nyheter som i dag har publicerat en omdiskuterad artikel där juridiska experter anser att en domstol skulle vara tvungen att pröva en anmälan från en person som anser att brytpunkten bygger på en lag som inte skapats på rätt sätt. Detta eftersom det råder olika uppfattningar om huruvida regeringens förslag om höjd brytpunkt kunde brytas ur budgeten. Bland annat ansåg talmannen att det inte gick, medan Konstitutionsutskottet kom fram till att det var möjligt.
– Vi tycker att det är principiellt viktigt att det prövas. Vi kommer att uppmuntra och bidra till en process där en individ gör en anmälan, säger Joacim Olsson, vd på Skattebetalarna.
Hur det ska gå till har Skattebetalarna dock inte bestämt.
– Vi får se hur vi går till väga, men klart är att vi kommer att stödja en sådan process.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
