Debatten har handlat om huruvida Prime klarar av att hantera känslig information och om pr-byrån har använt olämpliga metoder i försöken att påverka Socialdemokraternas politik i en mer tillväxtvänlig riktning.

Byggföretaget Skanska anlitar ett flera pr-byråer, bland dem Prime.

– Att jobba med pr, pa och olika typer av påverkan handlar mycket om att det ska bygga på förtroende och omdöme, säger Skankas pa-chef Peter Gimbe.

Han har gjort två reflektioner kring Primegate.

– För oss är det viktigt att vi kan lita på att det som inte ska vara offentligt inte sprids eller läcker ut. Det är viktigt at känna det förtroendet för konsulterna. 
 
– För det andra handlar det om att konsulten måste visa gott omdöme och inte föreslå aktivteter som inte tål offentlighetens ljus. Aktiviteter om inte tål det, ska vi inte genomföra alls. Som jag ser det handlar det lika mycket om oss som beställare. Det vilar ett stort ansvar också på oss.

Under hösten avslöjade Expressen att Moderaternas partisekreterare hade bjudits på konferensrea av energibolaget Shell. Även denna gång var Prime byrå och hamnade i en turbulent debatt.

– Shell och Prime får väl själva berätta hur de har resonerat, säger Peter Gimbe.

Han berättar däremot om Skanskas policy.

– Vi har en tydlig policy att inte bjuda på middagar och resor. Vi har tydliga beloppsgränser. Det ärv väldigt små belopp kan jag säga. De skulle inte räcka till en golfresa.

Hösten och vinterns turbulens kring Prime har dock inte fått Skanska att överväga att sluta arbeta med Prime.

– Vi är nöjda med Prime. Vi har inte haft anledning hittills att ompröva vår relation för att saker skulle läcka eller att de ska ha visa dåligt omdöme. Sedan är det viktigt att påpeka att i den här debatten att det är både konsult och beställare som bär ansvaret, äger Peter Gimbe.

Shellgruppen har i år anlitat Prime-bolaget United Minds för att göra en undersökning som visade att lokalbefolkningen var mycket nöjd med energibolagets gasprospektering i Skåne, läs här och här.  

– Jag har inga synpunkter på hur Prime jobbar med andra uppdragsgivare. Vi är nöjda med det uppdrag de utfört hos oss, säger Martin von Arronet, kommunikationschef för Shellgruppen.

Stockholms Stadshus AB har avropsavtal med Prime, jämte Kreab och Gullers.

– Det som har hänt är olyckligt för Svenskt Näringsliv, men det har inte läckt någon information från vårt samarbete med Prime. Vi är nöjda, säger Joachim Quiding, informationsansvarig på Stockholms Stad.

Electrolux är en viktig kund för Prime.
– Det känns inte som det här berör Electrolux på något sätt. Händelsen berör Prime och deras andra kunder. Vi köper inte Primes pa-tjänster, säger Mattias Rådström, nordisk pr-chef på Electrolux.