SJ får uppdraget från Mälardalens samverkansbolag Mälab att köra regionaltrafiken i fyra år för linjerna:
Örebro – Eskilstuna – Stockholm (Uppsala), ”Svealandsbanan”
Norrköping – Nyköping – Stockholm, ”Nyköpingsbanan”
Hallsberg – Katrineholm – Stockholm, ”Sörmlandspilen”
Linköping – Norrköping – Eskilstuna – Västerås – Sala, ”UVEN”
Norrköping – Nyköping – Stockholm, ”Nyköpingsbanan”
Hallsberg – Katrineholm – Stockholm, ”Sörmlandspilen”
Linköping – Norrköping – Eskilstuna – Västerås – Sala, ”UVEN”
Affären är värd sammanlagt 529 miljoner kronor.
SJ besegrade i upphandlingen Svenska Tågkompaniet och Veolia (numera Transdev).
SJ har även tidigare trafikerat linjerna.
– Initialt driver SJ trafiken i sina egna tåg och med sin profil. Men sedan ska vi ta i drift nya tåg som vi ha beställt och då ska trafiken drivas av SJ men med en egen regional profil, säger Mälabs vd Mårten Levin.
Så det ska skapas ett nytt varumärke?
– Svar, ja.
Mälabs kostnader för linjerna är 180 kronor för de första åren, vilket fördubblas till 360 per år i slutet av avtalsperioden.
Ska ni höja biljettpriserna?
– Utgångspunkten är att dagens biljettpriser ska gälla.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.