Det var i SVT den 10 januari som Janne Rudén gick ut med att Gunnar Malm "borde ha andra arbetsuppgifter". Detta efter att ett tåg spårat ur på ett ställe som borde ha stängts av, enligt Seko.
Janne Rudén ångrar inte avgångskraven.
– Nej, det är ändå för sent.
Seko kommer inte att gå ut med nya avgångskrav. Janne Rudén har inte märkt någon förändring efter avgångskravet.
– Vad vi vet har det inte hänt något än. Och jag tror inte att det kommer att hända jättemycket om det inte inträffar något väldigt uppseendeväckande. I alla fall inte förrän efter valet. Jag tror inte Catharina Elmsäter-Svärd (infrastrukturminister (m)) lyfter bort generaldirektören.
Är det här en parallell till Arbetsförmedlingen där först generaldirektören slutade för att följas av arbetsmarknadsministern.
– Nej, jag tror att ministern kommer att gå före generaldirektören. Men då som ett resultat av valet.
Det blir regeringsskifte?
– Jag tror faktiskt det, säger Janne Rudén, som också sitter i Socialdemokraternas partistyrelse.
– Jag tror faktiskt det, säger Janne Rudén, som också sitter i Socialdemokraternas partistyrelse.
Vem ser du som ny infrastrukturminister om du får önska?
– Anders Ygeman, (trafikpolitisk talesperson för Socialdemokraterna) är inte ett alltför vidlyftigt tips.
Hur är ditt förtroende för Trafikverket i dag?
– Det har inte blivit bättre. Det vi har kritiserat Gunnar Malm för är hans sätt att leda Trafikverket. Vi menar att det är något som inte stämmer när man säger att regeringen har lagt så mycket mer på underhåll av järnvägen samtidigt som 600 underhållsarbetare är varslade på grund av arbetsbrist. De har behövts tidigare. Men jobben kommer inte fram.
Var tar pengarna vägen?
– Vi har försökt att göra en analys. Men det är inte världens enklaste aktivitet att ge sig in på. Vi vet att en del av pengarna går tillbaka till resegarantier (betalas ut när tåg är försenade). Men dit har inte alla pengar gått. Jobben stannar upp. Men vad det beror på vet vi inte.
– Sedan blir det istället ett avhjälpande underhåll, det vill säga akutinsatser som blir dyrare att göra än ett förebyggande underhåll, som du kan planera på ett annat sätt.
Hur ska ni driva opinion kring detta till valet?
– Du, vi har jobbat med detta i tio år. Nu har alla vaknat och insett att det behövs väldiga åtgärder för järnvägen. Sedan tror jag inte man kan vinna val på kampanjer kring järnvägen. Men ska Sverige kunna fungera behöver vi bra kommunikationer.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...