• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

01 Dec 2022

SD tar blommiga tåget till annonsörernas reklamtävling

Sverigedemokraterna ställer upp i Sveriges reklamtävling 100-wattaren.

Partiet väckte uppmärksamhet med sommarens kampanj i Stockholms tunnelbana. Två vagnar hade klätts in i partiets grafiska blomprofil och försetts med texten ”Välkommen ombord på segertåget”.
Kampanjen väckte debatt när SD-ledamoten kommenterade den i ett inlägg på Twitter med texten:

”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul”.
SD har lämnat in kampanjen som tävlingsbidrag i organisationen Sveriges Annonsörers utmärkelse i reklam som ger effekt, 100-wattaren.

– Vi tänkte att 100-wattaren är ett bra format. Det vore kul att hamna i ett sådant sammanhang, säger SDs kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Vad kommer ni att få för reaktioner från kommunikationsbranschen?
– Jag tror att det är en bra vitamininjektion för branschen. Vi gör kampanjer med ganska små medel som får stort genomslag. Den här gången var det debatt i två veckor om två blommiga vagnar.

Ska ni gå på galan?
– Vi var på galan förra gången vi var med tävlade vi med kampanjen vid Östermalms torg. Vi ska nog gå nu också. Förra gången satt vi med Birka Cruises. Men de finns inte kvar längre.

Kommer Tobias Andersson?
–  Jag ska fråga honom.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Bransch

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-21, 20:55

Här är vinnarna i Swedish Content Awards 2025

Vinnarna i Komms utmärkelse Swedish Content Awards 2025 tillkännagavs tidigare i kväll på en gala på Södrateatern i Stockholm. Här är vinnarna.

Branschcontent
2025-10-16, 16:00

Sveriges bästa nyhetsbrev utsedda

Vinnarna av Inbox Awards, priset som hyllar landets bästa nyhetsbrev, har utsetts för första gången via en ceremoni i kommunikationskoncernen Auras lokaler i Stockholm.

Bransch
2025-10-08, 07:56

23 får plats i Sveriges Annonsörers ”expertgrupper”

Sveriges Annonsörer, som organiserar de större reklamköparna, utser fem expertgrupper som hittills har bemannats med 23 experter.

Bransch
2025-10-07, 13:03

De kan vinna pris för bästa nyhetsbrev

Finalisterna är utsedda till den första upplagan av Inbox Awards som utser Sveriges bästa nyhetsbrev i fem kategorier.

Branschmedier
2025-10-07, 07:12

Här är juryn för 100-wattaren 2025

Sveriges Annonsörer har utsett juryn i utmärkelsen 100-wattaren där den effektivaste reklamen premieras i sju kategorier.

arbetarrörelserBransch
2025-10-01, 21:08

De kan vinna i Swedish Content Awards

Den 21 oktober utses vinnarna i Swedish Content Awards. Här är finalisterna.

Bransch
2025-09-23, 11:57

Ytterligare byrå går in i Precis

De större pr-byråernas organisation Precis har värvat ytterligare en medlemsbyrå.

Bransch
2025-09-08, 13:26

De kan bli Årets Varumärke

Juryn har utsett finalisterna i Sveriges Marknadsförbunds utmärkelse Årets Varumärke.

Bransch
2025-08-29, 06:41

De korar Sveriges bästa nyhetsbrev

Juryn är utsedd i Inbox Awards som ska prisa Sveriges bästa nyhetsbrev.

Bransch
2025-06-22, 22:23

Byrån som räddade blågula äran i Cannes Lions

Cannes, inofficiellt VM i reklam, är över. Två byråer räddade den i kanten hårt naggade svenska äran. Det enda svenska guldet kom i överkategorin pr.

Bransch
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Anders Ygeman om turerna runt finansborgarrådet och…
  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället
  • Veckans Brief: Handelskamrarnas tyngsta valfrågor –…
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram