– Nyhetsbrev har gått från att vara spam till att bli en av de mest kraftfulla kanalerna vi har. Årets vinnare visar hur formatet effektivt kan användas till det mesta, från kvalitetsjournalistikjournalistik till att inspirera kring kultur till att få folk att staka hårdare i längdspåret, säger Karin Bäcklund, juryordförande för Inbox Awards.
Totalt nominerades över hundra nyhetsbrev till priset, som delades ut i fem kategorier Datadrivet, Mest innovativa, Redaktionell kvalitet, Mest kreativa och Årets nyhetsbrev. Dessutom delades ett hederspris ut till en aktör som på ett särskilt kreativt sätt lyckats ta plats i publikens inkorg.
vinnare Inbox Awards 2025

årets nyhetsbrev
finalister Vasaloppet, NomoFomo (Nicklas Hermansson), Niklas Laninges nyhetsbrev, Lous lista (Louise Lundberg), Vad Vi Vet (Per Grankvist)
guld Vasaloppets nyhetsbrev
silver Vad Vi Vet
brons NomoFomo

Inbox Awards
datadrivet
finalister Maia (Digital Marknadsföring), Almedalsbrevet (Intellecta), Maniola (AI & Kommunikation)
guld AI & Kommunikation
silver Almedalsbrevet

mest innovativa
finalister According to Berghs (Berghs School of Communication), The Edit (Vattenfall), Detta förändrar ju allt! (Tomas SEO), Simma lugnt Scrolla hårt (Simma Lugnt)
guld The Edit (Vattenfll)
silver Detta förändrar ju allt!
brons According to Berghs

Inbox Awards
redaktionell kvalitet
finalister Breakit, SvD Techbrief, Impact Loop, Veckans Brief
guld Impact Loops Nyhetsbrev
silver SvD Techbrief
brons Breakits nyhetsbrev

Inbox Awards
mest kreativa
finalister What’s Poppin (Butterfly Effect), According to Berghs (Berghs School of Communication), Novus Varumärkesbrev (Novus), Lous lista (Louise Lundberg)
guld According to Berghs
silver Lous lista
brons What’s Poppin
hederspris
vinnare Slaktkyrkan
juryn 2025
Karin Bäcklund, PR-konsult, Not Just Cake (juryordförande)
Camilla Berg, grundare och teamleader, Paloma
Erik Boltjes, PR-konsult, Boltjes & Friends
Anna Dieden, projektledare, Liwlig
Anton Johansson, grundare och vd, Grebban
Louise Lundberg, techinfluencer & digital strateg
Karolina Moberg, Marketing & Comms Director, Live Nation Sweden
Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion
motiveringar
årets nyhetsbrev – guld Vasaloppet
Med precision, passion och perfekt tajming lyckas vår vinnare förvandla sitt nyhetsbrev till något större. Med relevant, segmenterad och inspirerande kommunikation möter de varje deltagare på rätt plats i kundresan – från första anmälan till långt efter målgång. Resultatet är en kanal som inte bara når många och har hög öppningsfrekvens, utan som stärker relationen till en hel nation av motionärer genom att vara en träningspartner, coach, en hjälpande hand och inspiratör.
redaktionell kvalitet – guld Impact Loop
Vinnaren tar hem priset för sin förmåga att kombinera journalistisk integritet med affärsmässig innovation. I en tid då många mediehus kämpar med att hitta hållbara modeller, har man visat vägen för hur kvalitetsjournalistik kan frodas i en digital, prenumerationsbaserad, och nischad värld.
Vinnaren är ett föredöme för framtidens medieaktörer, där journalistisk kvalitet och affärsmässig skärpa möts i inkorgen.
mest innovativa – guld Vattenfall the Edit
Vinnaren har på ett spännande och modigt sätt visat ljus i tunneln inom ett annars svårt ämne. Med ett tankeväckande berättande påq en plattform där den rätta publiken finns skapar vinnaren också reaktioner och diskussioner utan att väja för att berätta den story som behöver berättas
datadrivet – guld Maniola ai & kommunikation
I en tid där tekniken förändrar kommunikationsbranschen i grunden visar det här nyhetsbrevet vägen. Här har man inte bara skrivit om AI, utan också använt sig av den för att ta fram ett nyhetsbrev som automatiskt samlar in, analyserar och formulerar nyhetspuffar om den snabba AI-utvecklingen, särskilt anpassat för en målgrupp av kommunikatörer och marknadsförare. Ett föredöme i hur automation och kreativitet kan samexistera och att leva som man lär
mest kreativa – guld According to Berghs
Ett nyhetsbrev som lyckas kombinera personlighet, insikt och kreativitet – med den viktigaste målgruppen helt i centrum. Här får olika röster ta plats, dela egna spaningar och bygga förtroende genom autenticitet. Resultatet är ett öppet och lärande format som inspirerar
hederspris – Slakthuskyrkan
Årets hederspris delas ut till en mindre aktör som är lika delar kreativt, fyndigt och fullständigt i takt med sin publik. Här möts attityd och relevans i en unik kombination som få andra klarar av. Det bjuds på underhållning fullt ut, och resultatet blir ett nyhetsbrev som inte bara sticker ut i inkorgen, utan känns, hörs och lämnar avtryck – och i förlängningen får målgruppen att köpa fler biljetter.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

