– Syftet är att få människor som upptäcker artiklar framförallt i sitt sociala medier-flöde att försöka värdera dem och att uppmuntra till den tankegången. Det behövs ett snabbt sätt att få en indikation för den som inte är van att kolla upp källor, säger sajtens redaktör och frilansjournalisten Kolbjörn Guwallius.
Sajtkoll.se lanserades igår med idén att förenkla för människor att bedöma sanningshalten på olika sajter. Genom att skriva in en sajts domännamn i tjänsten ska den ”på sekunden” kunna ge svar på om sajten är trovärdig eller inte.
– Det tangerar Viralgranskaren lite, men ändå inte. Istället för enskilda artiklar tittar vi på avsändaren bakom en sajt och ger en generell fingervisning för hur källkritisk man ska vara, säger Kolbjörn Guwallius.
Idén till sajten berättar han kom ur en frustration över att människor han mött i sociala medier okritiskt delade länkar till sajter som han ”visste är hatsajter och som driver en viss propaganda”.
– Tanken är inte att försöka få de mest inbitna ryktesspridarna att lyssna, för jag tror inte att man kan nå dem, men däremot folket som de känner. Sedan vill vi också stoppa ren satir från att spridas som nyheter och istället spridas som just satir, säger han.
Tjänstens användare kan själva föreslå nya sajter för redaktionen, som totalt består av fyra personer med journalistisk bakgrund, att granska som därefter kategoriseras, till exempel som en ”verifierad journalistisk sajt” eller en ”myt- eller hatsajt”.
Hur bedömer ni sajterna?
– Dels utgår vi från det som är uppenbart för ett tränat öga, dels förhåller vi oss till de publicistiska normer som finns. Ofta är det ganska lätt att avgöra, om man själv är källkritisk, men problemet är ju att många inte gör den bedömningen eftersom flödet går så snabbt, säger Kolbjörn Guwallius.
– Dels utgår vi från det som är uppenbart för ett tränat öga, dels förhåller vi oss till de publicistiska normer som finns. Ofta är det ganska lätt att avgöra, om man själv är källkritisk, men problemet är ju att många inte gör den bedömningen eftersom flödet går så snabbt, säger Kolbjörn Guwallius.
För tillfället drivs Sajtkoll.se helt ideellt, men planen är att försöka finansiera den via crowdfunding, för att täcka eventuella kostnader för exempelvis domännamn och så småningom även utgivningsbevis.
Hur ska ni få spridning för tjänsten?
– Förhoppningsvis genom uppmärksamhet. Sedan kan människor som går in på sajten också enkelt dela informationen från oss. Idealet är att när man delar en tvivelaktig länk i sociala medier kollar någon av vännerna upp sajten och länkar sedan till vår granskning i en kommentar.
– Förhoppningsvis genom uppmärksamhet. Sedan kan människor som går in på sajten också enkelt dela informationen från oss. Idealet är att när man delar en tvivelaktig länk i sociala medier kollar någon av vännerna upp sajten och länkar sedan till vår granskning i en kommentar.
Hur har responsen varit hittills?
– Väldigt positiv. Någon skrev att det var det bästa som hänt internet, vilket det garanterat inte är, men ändå många glada tillrop. Sedan har det kommit några sura miner under natten och jag räknar med att det blir mer av det. Jag tror inte att det är så populärt att kategoriseras som en hatsajt.
– Väldigt positiv. Någon skrev att det var det bästa som hänt internet, vilket det garanterat inte är, men ändå många glada tillrop. Sedan har det kommit några sura miner under natten och jag räknar med att det blir mer av det. Jag tror inte att det är så populärt att kategoriseras som en hatsajt.
Kolbjörn Guwallius har redan under natten kallats för ”extremvänster”.
– Det är ingen etikett jag skulle sätta på mig själv eller någon annan som skulle starta ett sådant här projekt, men det är en reaktion man får stå ut med, säger han.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...