DEBATT. Semestertiderna närmar sig och med dessa även den algoritmiska trötthet som kan uppstå när maskiner inte levererar den förväntade användarupplevelsen. Hur artificiell intelligens, ai, kan leverera en tjänst som gör en glad snarare än besviken? Lösningen kan vara att bygga något mer mänskligt, anser Kirsi Hantula forskare, Alice Labs och Olof Hoverfält strategi- och designkonsult på Reaktor.

Ett evigt scrollande. Det är ett av de tydliga tecknen på ett nytt fenomen vi vill kalla algoritmisk trötthet. Människor som spenderar timmar med att leta efter något nytt på streamingtjänster som man kan titta på är bara ett av många exempel på det växande antalet konsumenter som nu upptäcker att ai-system har brister.

När algoritmen inte lever upp till människors förväntningar på användarupplevelsen och inte levererar den tjänst som användarna vill ha, blir de som använder systemet irriterade, frustrerade och trötta.

Kundernas förväntningar på algoritmiska interaktioner är redan oerhört höga. Vi har nått en “tipping point” för varumärken, där förmågan att skapa smidiga och roliga algoritmiska interaktioner inte längre är en konkurrensfördel utan ett måste. Konsumenter använder nu sin bästa interaktionsupplevelse inom en domän som en förväntad baslinje i andra.

Den bästa användarupplevelsen i klassen är densamma för alla idag, oavsett bransch eller plats. Det betyder att när det gäller ai konkurrerar varje enskilt företag med de globala giganterna, inklusive Amazon och Netflix. Företag i alla former och storlekar bör titta närmare på ai innan det är för sent.

tre handfasta tips till företag som vill motverka ai-trötthet
1. Förstå att algoritmisk trötthet är verklig och måste åtgärdas: användarnas frustration kan vara tyst eller till och med osynlig ifall frustrerade användare redan bytt till alternativa tjänster. En bra utgångspunkt är att utvärdera problemet och tilldela lämplig uppmärksamhet och resurser. Se till att problemet har en ägare. Annars kommer det sannolikt att förbli oadresserat.

2. Bygg ett dedikerat, tvärfunktionellt team för att utveckla interaktionen: AI-utveckling kräver kontinuerlig iteration och ett tvärvetenskapligt team. Förutom teknisk expertis är affärs- och kundförståelse avgörande.

3. Utforma interaktionen så att användaren förstår hur hen kan påverka: försök att ge användarna medel för att förstå vad som händer och själv justera därefter. Detta kan inkludera att lägga till kontroller för att justera variationen eller ”bruset” i rekommendationerna, kombinera AI med konventionella interaktionsverktyg som att söka, filtrera, sortera och visualisera, eller något så enkelt som att ge användarna möjlighet att ta bort deras data under en valfri period när de själva vill.

Kirsi Hantula, forskare, Alice Labs
Olof Hoverfält, strategi- och designkonsult på Reaktor.