Jag tror det var Rolf Gustavsson som först jämförde Kiviks marknad med Almedalen i Svenska Dagbladet 2013. Båda marknaderna lever på osäkerheten inför framtiden och medan Kivik kör med spåkärringar så har Almedalen kloka gubbar och gummor med power point, skrev Rolf Gustavsson.


Nu när priserna ökar på att finnas på plats och göra skillnad under Almedalsveckans, höjs rösterna och Almedalsveteraner hoppar av det skenande tåget. Allt blir en marknad, köp och sälj, fakturering hit och dit.
 
I år beräknas drygt 30 000 besökare komma till Almedalsveckan. Det är för övrigt ungefär lika många som Ryssland hade tänkt att använda för en eventuell invasion av Gotland.
 
Och marknad är det. Vi kollade några fem av de större pr-byråerna och det visade sig att runt 140 pr-konsulter var involverades i arbetet före och efter Almedalen. Bara det arbetet betingar tvåsiffriga miljonbelopp.
 
Och dyrt börjar det bli. Som på en marknad. Förra året sa vi up yours till tanten vi hade hyrt av tidigare efter att hon valt att höja hyra med 100 procent. I år bor vi ännu dyrare och 500 meter ytterligare från ringmuren.
 
Ändå är det ganska enkelt. Antingen är det värt investeringen eller också inte. Alla med en professionell inställning gör väl en investeringskalkyl över Almedalsveckan, en så kallad ROI, return och investment. Eller också åker man hit som politiknörd på semestern.
 
Jag funderar på allvar på att ta med redaktionen till en annan ö framöver, kanske Island. Det skulle bli sannolikt bli mer effektivt att bevaka Almedalen via internet än att springa i drevet på dammiga gator i Visby.
 
Hittills går vi break even. Vi lär oss. Vi får energi. Vi får kontakter. Vi får lite intäkter. Vi skördar info i ladorna.
Almedalen blir inte bara dyrare att åka till. Det blir också mer värdefullt att vara i i takt med att näringslivet ökar sin närvaro här. Just möjligheten att göra affärer i Almedalen driver förstås spiralens rotation. Och vad är alternativkostnaden för att inte åka hit?
Det måste in i kalkylen.   
Men politiken då, den är ju det viktiga, skulle almedarlingarna, almenördarna och alla andra under Panamahatt invända?
 
Ja, det beror på hur man ser på det. Är politikerna Kiviks legendariska strippor eller ambulerande tivoli?
Stripporna är utrangerade. Tivolit lever kvar. Enligt Wikipedia besöks
Kiviks marknad varje år av över 100 000 personer och är idag Sveriges största marknad med Skandinaviens största ambulerande tivoli.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare på Dagens Opinion