Den svenska börsnoterade underhållningsbolaget Nent expanderar och ska ta en kamp med Netflix. Lanseringarna kommer i ett och kommunikationschefen Roberta Alenius har bråda sommardagar.

Nent och dess streamingtjänst Viaplay har bara under denna vecka släppt två större lanseringar: Bolaget expanderar till Polen och har vunnit rättigheterna till Premier League i Nederländerna, Polen, Estland, Lettland och Litauen från 2022 till 2028.

Ni lanserar mycket nu. Vad är det som händer?
”Nent och Viaplay expanderar stort just nu, och kommer fortsätta göra det de närmaste åren. Bara i år kommer vi att ha lanserat Viaplay i fem nya länder. Med vår streamingtjänst erbjuder vi något som våra konkurrenter saknar: egna orginalproduktioner, filmer, serier och sport. De flesta stora streamingföretag saknar sport, men vi har unika sporträttigheter. Det kommer attrahera många nya abonnenter”, berättar Roberta Alenius via mejl.

Vad har ni prio på under året?
”Expansion, expansion och öka antalet abonnenter. Vi fokuserar stenhårt på Viaplay och på att bli ett av de mest intressanta internationella streamingföretagen. Naturligtvis finns det många amerikanska konkurrenter, men vi kommer stå ut eftersom vi är från Europa och har så mycket eget, exklusivt innehåll”.

Ni konkurrerar med gigantiska Netflix. Hur ser du på det?
”Det gör vi faktiskt inte alls. Vi har mycket på Viaplay som de saknar, sport och många nordiska egenproducerade succéer, som Älska mig från Sverige och Pörni från Norge, så vi har en unik marknadsposition. Just nu växer vi, medan jag har förstått att de tappar marknadsandelar i vår del av världen. Många hushåll utökar dessutom antalet streamingtjänster de abonnerar på, så det finns plats för fler”.

Vilken skulle du säga är era största utmaningar, kommunikativt?
”Just nu är det att hinna få ut och komma igenom med alla nyheter vi kommunicerar. Det går så fort hos oss just nu att det faktiskt är en utmaning för mig och mitt team att hinna få igenom allt i alla våra marknader. Det är ett klart lyxproblem, hahaha”.

Vad är på gång i närtid?
Närmast på tur står vår kvartalsrapport 22 juli med flera spännande nyheter, sen går vi live i Polen 3 augusti med ett stort event på plats, vi har kapitalmarknadsdag i september där vi kommer gå ut med nya marknader och sen ska vi till USA. Hösten är full av roliga nyheter”.