• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

23 Dec 2025

Reklambyråns julklapp till svenska folket: Kolera och Salmonella

Utmanarbyrån Leo levererar en gosedjursbaserad julkampanj till organisationen WaterAid.

Kampanjen är tänkt att väcka uppmärksamhet om att det varannan dör ett barn av diarré, något som skulle kunna förhindras med rent vatten. Den består av de två gosedjuren Kolera och Salmonella. De säljs via WaterAids shop och alla intäkter går till organisationens arbete.

”Vi hoppas att de här julklapparna kommer att väcka samtal mellan barn och vuxna om att rent vatten fortfarande inte är en självklarhet i många delar av världen. Vi tror att det är en kampanj som kan göra en abstrakt kris mer konkret och som visar att inget barn ska behöva bli sjukt eller dö på grund av smutsigt vatten”, kommenterar Julia Schalk, chef för WaterAids policy- och programavdelning.

arbetsgrupp
LEO STOCKHOLM
art director: Erik Hiort af Ornäs
copy: Amalia Pitsiava
strateg: Matilda Thunborg
projektledare: Pontus Ivarsson
produktionsledare: Ulrica Brodd
pr: Sara Alsén

DESIGN & PRODUKTION
design: Acne Jr / Mats Johansson
foto: Amanda Nilsson / Agent Molly
fotoass: Noomi Söderström
styling: Jessica Lagerman / Agent Molly

WATERAID
Adrienne Collin, projektledare
Anna Schön, visuell och grafisk formgivning
Christopher Engberg Dahl, presskommunikatör
Andreas Berglöf, hälsoexpert
Fredrik Kron, enhetschef företagssamarbeten
Lovisa Lantz, sociala medieansvarig
Frida De Maré, digital marknadsföring
Jasmina Lövgren El Maliki, givarservice
Karin Åkerman, copyright
Nathalia Lucas, privat insamling
Johan Harlén, enhetschef insamling

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-12-23, 09:07

Ving gör en Tele2 – återvinner gammal reklam

Under 2025 återupplivade Tele2 sitt reklammanér fåret Frank. Nu dammar Ving av ”Ferier du ikke vil hjem fra” som skapades det danska systerbolag Spies i början av 00-talet.

Casekampanj
2025-12-22, 10:30

OPTIMIZELY: Ai dominerar julkampanjerna

Martechbolaget Optimizely presenterar en undersökning som visar att närmare åtta av tio marknadsförare använderai för att planera, testa och optimera sina julkampanjer.

artificiell intelligenskampanjUndersökning & Analys
2025-12-16, 10:18

Mälarenergi sjunger upp varumärket

Med julhälsningar med sånguppträdande från bolagets anläggningar vill Mälarenergi lyfta varumärket.

Casekampanj
2025-12-12, 09:14

Unionen pressar 15 techföretag med pepparkakskampanj

Unionen lyfter fram 15 "oschysta" techföretag som borde bli ”snällare” och skriva kollektivavtal.

arbetsmarknadCasekampanj
2025-11-25, 06:50

Lokalbutikerna slår tillbaka under Black Week

Fyra organisationer slår sig samman för att bekämpa näthandeln under Black Week med hjälp av pr-byrån Andreasson PR.

kampanjpr
2025-11-03, 11:18

Kampanjen som ska lansera Simona Mohamsson (l)

Liberalerna kör igång en kampanj som ska göra partiledaren Simona Mohamsson mer känd. I kampanjen döps Simona Mohamsson om till bland annat ”Skolsson”. ”Mobilförbudsson”, ”Möjlighetsson”, ”Borgerligsson” och ”Knäckgängensson”.

kampanjpolitikval 2026
2025-10-14, 14:53

Lasse Åberg fixar banankontakt med unga för Del Monte

Den internationella livsmedelsjätten Del Monte testar om en 85-årig Lasse Åberg kan få unga att äta mer frukt i Sverige.

kampanj
2025-09-29, 14:05

Pressbyrån vill flytta Kanelbullens dag – startar ”fackförbund”

Pressbyrån startar med hjälp av sin reklambyrå Åkestam ett fiktivt fackförbund. Syftet är att flytta Kanelbullens dag från till en vardag. Och få till en snackis.

kampanj
2025-09-23, 07:59

Prime receptbelägger Sverige

Med hjälp av sin byrå Prime kör Visit Sweden igång en kampanj där Sverige marknadsförs ”på recept”. Flera läkare stöttar kampanjen.

kampanj
2025-08-05, 10:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Elisabeth Svantesson (m) rekordrekryterar ny GD till…
  • Handelsbanken-ordförandenas passion: Porsche
  • HiQ värvar pr-byråchef
  • Bonnier slår knockput i mediestöd – miljoner till…
  • Kanslichefen får lämna Sveriges Lärare  

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram