Rootscamp samlar årligen tusentals människor från det progressiva och demokratiska lägret i USA för att bland annat dela idéer och tankar kring kampanjmakandet.
Ett inslag i konferensen är också de priser som varje år delas ut till både personer, verktyg och kampanjer som stuckit ut under året.
I år finns ett svenskt bidrag med bland finalisterna i kategorin ”Most Valuable Campaign”: Centralorganisationen LOs valkampanj Reinfeldts Sverige.
– Det är första gången, det känns naturligtvis spännande, säger Johan Ulvenlöv, ansvarig för strategi och opinion i digitala medier på LO, som själv är på väg till konferensen.
Reinfeldts Sverige, som bestod av två dokumentärlika kampanjfilmer som granskade det svenska samhället, skapade stor uppmärksamhet när den lanserades inför valet i höstas och översattes även till engelska.
Enligt motiveringen har LO med sin kampanj lyckats göra något som ”ingen annan organisation i Sverige gjort tidigare” och dessutom visat att fackförbund kan sätta agendan i en valrörelse.
– Att vår kampanj i hård konkurrens med säkert 20-25 andra inskickade bidrag valts ut känns väldigt inspirerande. Det är roligt att det gett avtryck.
LO är en av fem finalister. Vilka andra som gått till final är ännu inte offentligt. Bidragen bedöms bland annat utifrån hur unika de varit, hur metoderna sett ut och hur många som engagerats.
Hur ser ni på era chanser att vinna?
– Jag är väldigt ödmjuk och väldigt nöjd med att vi blivit uppmärksammade som finalister. Jag blir glad om vi vinner, men vi får se. Det är hård konkurrens.
– Jag är väldigt ödmjuk och väldigt nöjd med att vi blivit uppmärksammade som finalister. Jag blir glad om vi vinner, men vi får se. Det är hård konkurrens.
Även om LO ser Reinfeldt Sverige som en stor framgång blir det ingen repris till nästa års valrörelse.
– Vi har inte för avsikt att använda den här metodiken igen just i den här valrörelsen. Vi har väldigt kort om tid och ska istället fokusera på andra metoder, säger Johan Ulvenlöv.
Vinnaren presenteras på söndag.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...