Näringsminister och vice statsminister Ebba Busch (kd) gick omkring i en orange limited edition av en jacka som är ett resultat av ett samarbete mellan Fjällräven och Acne. Statsminister Ulf Kristersson hade en Fjällräven i murrigare kulör.

Diskussionen, som fick varumärket Fjällräven att trenda, hade flera vinklar, bland annat:

* Hade Fjällräven produktplacerat?
* Ska statsråd exponera varumärken?
* Ska statsråd visa sig i så dyra kläder, den orangea jackan ska betinga ha sålts för 11 000 kronor?
* Ska det ens diskuteras att statsråd går i märkeskläder?

Den livliga diskussionen har inte undgått Philipp Kloeters, global kommunikationschef för Fjällräven. Han berättar via mejl:

”Vi är förstås medvetna om publiciteten och synligheten vi har fått sedan i går efter att svenska politiker bar Fjällräven-jackor under sitt besök i Kiruna”.

Dock har inte Fjällräven blandat sig in vilka kläder statsråden har.

”Vi har inte placerat några produkter på några politiker”, berättar Philipp Kloeters, och utvecklar:

“Generellt, tar vi som varumärke publikt inte ställning till eller kommenterar politiska policys, konflikter eller händelser. När våra produkter har köpts kontrollerar vi inte vilka som använder dem eller hur de exponeras. Det är dock inte ovanligt eller överraskande att se våra pålitliga vinterjackor i arktiska klimat.