Under Almedalsveckan har Randstad startat ”arbetsmarknadens Grupp 8-rörelse”. Initiativet bygger på mål nummer åtta av FNs 17 globala mål för hållbar utveckling. Mål 8 ska verka för en ”inkluderande och långsiktigt hållbar ekonomiskt tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla”.
Under Almedalsveckan har fotfolk med fejktatueringen ”Decent work” siktats och de grundande parterna mötts.
– Målet är att arbetsmarknadens Grupp 8-rörelse ska träffas regelbundet, komma med förslag och driva på arbetet med Mål 8, säger Anki Elken, chef för public affairs och hållbarhet på Randstad Sverige.
Med från start är de fackliga organisationerna Unionen, LO, Ledarna, SSR och Läkarförbundet, företag som Swedbank, Systembolaget och Spendrups samt organisationer som Rädda barnen och Fryshuset.
– Vi ville bilda en tvärsektoriell organisation som hjälps åt och stimulerar varandra. Syftet är att skapa en pakt för justa arbetsvillkor och möta de utmaningar vi står inför. Det är viktigt inte minst nu när det har kommit många nyanlända som är sårbara på arbetsmarknaden. Vi måste också få barn att förstå att deras kompetens är välkommen oavsett vad deras föräldrar gör och var de bor.
Nästa steg, efter Almedalen, blir att bilda en ledningsgrupp för Grupp-8-nätverket och skapa olika undergrupper som jobbar med frågor som nyanlända och arbetsmarknaden.
Vilken är Randstads roll?
– Vi är initiativtagare. Vi går in med vår tid och kompetens och ställer våra lokaler till förfogande. Sedan tänker vi att vi ska vara en av andra. Ingen ska äga Grupp-8, det ska vara en rörelse.
Ni tar ett känt varumärke?
– Det ligger ett symbolvärde i det. Det handlar om att se till den mänskliga rättigheten att ha ett jobb.
Är Grupp-8 ledigt som varumärke?
– ’Arbetsmarknadens Grupp-8’ är ledigt absolut. Den tidigare rörelsen handlade om kvinnors rättigheter. Det finns med i allavåra samtal också. Men vi tar samtliga personer med i vår inkludering.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...