Med hjälp av ”big data”, försäljningsdata och besöksstatistik har Ica kartlagt förändrade matvanor och inköp under corona-epidemin , mars-maj.
Ica har identifierat fem förändrade matvanor.
- Bakning ökar och matbakning mer än sötbakning.
- Traditionella rätter och husmanskost ökar, inte minst pannkakor.
- Met matlagning i hemmen, sökning på recept ökade 54 procent. Inköp av lök ökade med 14 procent.
- Bunkring i början av krisen. I början av corona-utbrottet ökade försäljningen kraftigt av varor som håller länge.
- Mer guldkant i vardagen genom ökade köp av bearnaisesås och juicer. Sökningar i receptkategorin “frukost-brunch” ökade på ica.se.
recept som ökade mest under mars-maj
- Hasselbackspotatis (+174 procent)
- Lax i ugn med citron (162)
- Raggmunk (150)
- Potatis- och purjolökssoppa (142)
- Kålpudding (132)
- Bakad potatis med skagenröra (131)
- Köttfärslimpa (123)
- Ugnspannkaka (112)
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...