Branschföreningen, med sina 206 företag som lever på att sälja produkter som kunderna använder sin marknadsföring, läs kepsar, t-shirts och pennor, har till och med skapat en egen mässa i Kista istället för Jönköping.
– Medlemmarna tyckte de kunde gå in på mässan med förbundna ögon och hitta allt. Det kändes som det inte hände något med mässan. Vi tyckte den behövde vitaliseras och förnyas, men har inte vunnit något gehör, säger Kjell Harbom, ordförande SBPR.
Branschorganisationen, där börsnoterade New Wave står för runt en tredjedel av den sammanlagda omsättningen på 2,6 miljarder kronor, anordnar från och med i höst istället den egna Promotionsmässan i Kistamässan. Kontrakt har skrivits för tio mässor under fem år.
– Nu har vi inga mellanhänder som skär emellan och vi kan återinvestera intäkterna i utbildning, föreläsningar och seminarier. Vi kan lägga krut på att lyfta branschen. Pratas det marknadsföring nämns bara stortavlor och tv-reklam. Våra produkter har inte fått den status de förtjänar.
Men redan har SBPR fått känna på konsekvenserna av skilsmässan med Elmia. I januari ställer föreningens medlemmar ut som vanligt i Elmia och hade också tänkt sig hålla sitt årsmöte på konserthuset.
– Men konserthuset administreras av Elmias personal som sa att vi inte fick boka eftersom vi inte har någon koppling till mässan. Det är en leveransvägran som jag skulle kunna driva juridiska processer kring, om jag var på det humöret. Och den monter föreningen alltid har haft inne på mässan är borttagen. Det är ett underligt agerande.
Inte nog med det. När profilföretagen jublar över sin nya mässa, meddelar Stockholmsmässan att även den ska starta en profilmässa i samband med Formex som går samtidigt som Promotionsmässan.
– Jag vet inte vad tanken är med den. Profilföretagen vill inte stå på Formex på helgen när det kommer vanligt folk. De är inte ens kunder till våra kunders kunder.
Dagens Opinion har sökt Elmias informationsansvariga.
Efter artikeln har publicerat har Formex påpekat att "Formex är en ren inköpsmässa bara öppen för branschfolk under våra samtliga fyra öppetdagar, torsdag-söndag."
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...