Preems kommunikationschef Helene Samuelsson håller tummarna för att regeringen fortsätter att gynna den svenska dieseln.
Vad tror du om omröstningen?
– Svårt att säga, men jag hoppas att man tar in all fakta som finns kring fördelar med miljöklass 1-diesel, och att man tagit till sig den statistik som visar att Europadieseln både är farlig för miljön och människor eftersom den innehåller cancerframkallande partiklar. 70 procent av alla fordon i Sverige saknar den reningsutrustning som behövs för att köra med Europadiesel, så utsläppen kommer direkt ut till omgivningen.
– Svårt att säga, men jag hoppas att man tar in all fakta som finns kring fördelar med miljöklass 1-diesel, och att man tagit till sig den statistik som visar att Europadieseln både är farlig för miljön och människor eftersom den innehåller cancerframkallande partiklar. 70 procent av alla fordon i Sverige saknar den reningsutrustning som behövs för att köra med Europadiesel, så utsläppen kommer direkt ut till omgivningen.
Hur tycker du att motståndarsidan har agerat?
– Jag tycker att det är förlegat att endast satsa på fossila bränslen, och inte satsa på att lyfta fram förnyelsebara drivmedel. Det man kan konstatera är att vissa bolag har fler intressen utanför Sverige, många har inget raffinaderi här och mycket av deras verksamhet sker utanför Sveriges gränser. Preem är ett svenskt företag som vill göra det som är bäst för Sverige.
– Jag tycker att det är förlegat att endast satsa på fossila bränslen, och inte satsa på att lyfta fram förnyelsebara drivmedel. Det man kan konstatera är att vissa bolag har fler intressen utanför Sverige, många har inget raffinaderi här och mycket av deras verksamhet sker utanför Sveriges gränser. Preem är ett svenskt företag som vill göra det som är bäst för Sverige.
Hur har era argument kommit fram?
– Jag tycker att det har kommit fram att vi tycker att vi har den bästa fossila dieseln och att dagens fordon inte har den reningsutrustning som krävs för att tanka med Europadiesel. Just hälsofrågan, att människor faktiskt tar skada, tror jag väger tungt i debatten.
– Jag tycker att det har kommit fram att vi tycker att vi har den bästa fossila dieseln och att dagens fordon inte har den reningsutrustning som krävs för att tanka med Europadiesel. Just hälsofrågan, att människor faktiskt tar skada, tror jag väger tungt i debatten.
Hur har ni lyckats med kommunikationen?
– Det får vi se imorgon, men ett problem är att det är en väldigt komplex fråga, och det krävs att man är mycket insatt för att förstå ämnet och vilka miljö- och hälsoaspekter som Europadieseln medför samt vilka konsekvenser det kan få. Jag tror att det kan vara svårt att förstå för gemene man att vara så pass insatta i hälsoaspekterna, och då är det svårare att lyckas med kommunikationen till allmänheten. Dock har vi inte stått ensamma i debatten, många stora nordiska raffinörer så som ST1 och Neste står bakom våra argument.
– Det får vi se imorgon, men ett problem är att det är en väldigt komplex fråga, och det krävs att man är mycket insatt för att förstå ämnet och vilka miljö- och hälsoaspekter som Europadieseln medför samt vilka konsekvenser det kan få. Jag tror att det kan vara svårt att förstå för gemene man att vara så pass insatta i hälsoaspekterna, och då är det svårare att lyckas med kommunikationen till allmänheten. Dock har vi inte stått ensamma i debatten, många stora nordiska raffinörer så som ST1 och Neste står bakom våra argument.
Statoils informationsdirektör Helena Fornstedt vill inte spekulera i morgondagens utfall.
– Men vår uppfattning är att det borde vara likartad skatt för likartade produkter. Det är det som vi har jobbat med under ett antal år.
– Men vår uppfattning är att det borde vara likartad skatt för likartade produkter. Det är det som vi har jobbat med under ett antal år.
Hur tycker ni att motståndarsidan har agerat?
– Jag vill inte kommentera hur de har agerat, men vår utgångspunkt är, med tanke på de marginella skillnaderna mellan den europeiska och den svenska dieseln, att det är dags att man likställer beskattningen. Tidigare finansministrar har sagt att detta blir genomförbart när kvaliteten på diesel förbättras och det har den ju nu.
– Jag vill inte kommentera hur de har agerat, men vår utgångspunkt är, med tanke på de marginella skillnaderna mellan den europeiska och den svenska dieseln, att det är dags att man likställer beskattningen. Tidigare finansministrar har sagt att detta blir genomförbart när kvaliteten på diesel förbättras och det har den ju nu.
Hur har era argument kommit fram?
– Jag tycker väl att det ibland kan vara komplicerat att göra siffrorna begripliga, eftersom det är små skillnader i absoluta tal, men som blir stora när man anger dessa i procent. Det viktigaste är dock att komma ihåg att skillnaden mellan kvaliteten på diesel inte är stor, särskilt inte med de moderna bilarna.
– Jag tycker väl att det ibland kan vara komplicerat att göra siffrorna begripliga, eftersom det är små skillnader i absoluta tal, men som blir stora när man anger dessa i procent. Det viktigaste är dock att komma ihåg att skillnaden mellan kvaliteten på diesel inte är stor, särskilt inte med de moderna bilarna.
Den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman stödjer Statoils förslag, tillsammans med partikollegan Ann-Britt Åsebol. Om varför bloggar han här.
Therese Johansson
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.