Pr-byrån Newsroom får uppdraget att starta upp tankesmedjan, som alltså ska föra en idépolitisk debatt kring svensk fordonsindustri ur ett leverantörsperspektiv.
– Många har efterfrågat ett sådant forum, där man kan mötas och diskutera dessa frågor, säger Göran Björklund, konsult på Newsroom.
 
Drivkraft grundar sig på dels en fordonsindustriell policy, som även Newsroom arbetat med, dels FKGs initiativ ”Innovationsdriven svensk fordonsindustri”.
 
Förhoppningen är att kunna knyta till sig människor från akademien, politiken och även industrin.
 
Enligt Göran Björklund befinner sig dock tankesmedjan fortfarande i ett väldigt tidigt stadium.
– Vi har lagt en preliminär plan på 2-3 år för att komma igång med det här, säger han.
 
Hur mycket får ni betalt för det här?
– Det är ett stort och viktigt uppdrag. Jag lägger x antal timmar varje månad för att jobba som senior rådgivare och chefredaktör åt FKG, det är deltidsarbete, så pass omfattande är det.