Förlaget Strawberry har i coronatider hittat ett nytt, digitalt sätt att lansera en bok fylld av analoga saker som mat, dofter och smaker.

Boken Familjen Morelli beskrivs som ”gastronomisk feelgoodroman fylld av dofter, smaker och magiska matupplevelser” och är skriven författaren och kommunikationskonsulten Per Schlingmann och stjärnkocken Karl Ljung.

– Vi träffades på Johan Spendrups bröllop för tre år sedan och började prata om utmaningen kockar har med att de är superkändisar men bundna till sina restauranger och började prata om att hitta en bredare publik på ett annat sätt än att prata om kokböcker, förkläden och knivar, berättar Per Schlingmann.

De bestämde sig för att skriva en roman.

– Utgångspunkten var behind the scenes-bok, det finns ett stort intresse för vad som händer på restauranger, vem som får bord och så och vi tänkte att vi kunde nå en större publik med en fiktiv berättelse och började skriva en spänningsroman. Men när vi började skriva gick tempot ner och det blev en feelgood.

Efter flera resor till Toscana var boken klar för lansering och det skulle ske via analoga event som en brakmiddag i Sälen för 500 personer. Det fick bokas av. Men Per Schlingmann verkar inte bestört över det.

–  Det är fantastiskt att se hur snabbt företag och andra nu hittar digitala sätt att arbeta på och upprätthålla relationer med. Så jag känner att det är en spännande utmaning att göra en digital lansering.

Boken släpps på måndag och på tisdag håller förlaget ett digitalt lanseringsevent tillsammans med bokhandeln Adlibris och där contentbyrån Brand New Content producerar. Eventet är utformat som en middag med gäster, bland annat artisten Tommy Nilsson som är aktuell med självbiografin Om och sportredaktören Olof Lundh som ska prata om sin kommande bok Landslaget enligt Lundh. Samtalet leds av författaren och radioprofilen Josefine Sundström. Och gäster är inbjudna att delta via Facebook Live.

– Vi kommer att äta en italiensk middag och bjuda in människor att digitalt vara med och prata om vägen från idé till bok. Det blir en digital måltid, som vi tror folk är mogna att vara med i och det passar bra att slå upp ett glas vin, säger Per Schlingmann och lägger till:

– Det finns ett stort intresse bland läsarna att lära känna författare och författarskap. Det är bara att titta på bokmässan som kan ha 80 000 – 90 000 besökare. Och det finns redan stora bokinstagrammare.

Till kampanjen hör också rörligt material som Adlibris kan använda sig av. Boken kommer även som ljudbok så det handlar också om att få fart på streamingen.

– Lanseringen handlar mycket om aktivering i sociala medier. Ljudboken blir viktigare i den fas vi befinner oss i. Streaming ökar.

Så ni övervägde inte att skjuta upp lanseringen boken?
 – Tvärtom. Jag tror att läget för den hör typen av bok är bra. I den dystra värld vi redan levde i (före corona) fanns en längtan efter att hitta det ljusa med en happy ending i populärkulturen som man vill kontrastera en dyster verklighet med. Nu är människans längtan efter att återgå till sociala relationer väldigt stark och vi kan erbjuda det i fiktiv form.