Kampanjen kostar totalt 14 miljoner kronor och syftar till att få fler att få koll på sin pension genom tjänsten Minpension.se. Där kan Sveriges 5,5 miljoner pensionssparare göra en prognos över sin totala pension, det vill säga både den allmänna men också tjänstepensionen, något som det orange kuvertet inte visar.
– Pensionsbranschen är en otroligt lukrativ bransch där man lägger ut ungefär en halv miljard kronor varje år bara på att föra ut sina budskap och få oss konsumenter att placera våra pengar och betala ganska höga avgifter för det. Många aktörer vill också oroa folk så att man tror att man har mindre i pension än vad man faktiskt har. Det vill vi råda bot på och vara en motvikt till, säger Pensionsmyndighetens kommunikationschef Sten Eriksson.
Målet med kampanjen är att få 200 000 personer att registrera sig på sajten och på måndag börjar reklamfilmen, där skådespelaren Andreas Nilsson medverkar, att rulla i TV4. Men redan nu finns den att se på Youtube.
– Vi kommer sedan visa filmerna i olika typer av digitala medier, i Playkanaler och på andra ställen på nätet, och vi visar en lite kortare film i TV. Vi satsar ungefär 50/50 mellan digitala medier och tv, säger Sten Eriksson.
Förutom reklamfilmen kör myndigheten även bannerannonser. Under vecka 11 kommer Pensionsmyndigheten även att stå på Stockholms central för att möta pensionssparare.
– Vi ska hjälpa folk med frågor. Så pass många som ungefär 20 procent tror att allt de har att förvänta sig är det som presentera i orange kuvertet. Därför är det viktigt att vi är ute och berättar om hur det verkligen hänger ihop, säger Sten Eriksson.
Han säger vidare:
– Ser man sin helhet så blir man lite mer slagtålig när banken börjar sälja på en olika typer av tjänster. Vi vill visa att det inte är så krångligt som man tror och det man behöver veta kan vi berätta på tio sekunder: Det handlar om att jobba så mycket som du orkar, se till att du får så bra betalt du kan utifrån dina förutsättningar, att du får tjänstepension och håller dig frisk.
Kampanjen riktar sig till personer mellan 28 och 54 år och pågår mellan vecka 8 och 14. Pensionsmyndigheten jobbar med reklambyrån Citat.
Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief har tidigare berättat om kampanjen.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...