• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

19 Apr 2021

NSG: ”Tobaksindustrin bidrar till svenskarnas låga kunskap om tobak”

DEBATT. ”Philip Morris har rätt i att rökningen fortfarande är ett stort problem i Sverige och att befolkningen behöver större kunskap i denna fråga, men tobaksindustrin är den sista källan som konsumenter och politiker bör basera sina hälsofrämjande beslut på”, skriver Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation,  en replik till en debattartikel från Philip Morris.

DEBATT. ”Philip Morris har rätt i att rökningen fortfarande är ett stort problem i Sverige och att befolkningen behöver större kunskap i denna fråga, men tobaksindustrin är den sista källan som konsumenter och politiker bör basera sina hälsofrämjande beslut på”, skriver Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation,  en replik till en debattartikel från Philip Morris.

Flertalet studier visar att samtliga tobaks- och nikotinprodukter är både beroendeframkallande och extremt skadliga för hälsan. För att den nya tobaksstrategin ska bidra till minskat tobaksbruk måste regering och riksdag hämta sin information från oberoende forskning – inte från tobaksindustrin.

Philip Morris nya rapport fastslår att svenskar har låg kunskap om rökningens och nikotinets skadeverkningar. Ironiskt nog skriver företagets nordiska koncernchef en debattartikel som innehåller flertalet felaktiga fakta – som direkt bidrar till befolkningens okunskap. Trovärdigheten i rapportens slutsatser kan ifrågasättas på många grunder, och det viktigaste skälet är att avsändaren är ett tobaksföretag – vars ambition inte handlar om att öka kunskap som främjar folkhälsan, utan om att sprida vilseledande information som främjar deras affärer.

Philip Morris påstår att de vill minska rökningen genom att erbjuda mindre skadliga alternativ till cigaretter, och pekar på behovet av ökad kunskap om risker med olika tobaksprodukter. De har rätt i att rökningen fortfarande är ett stort problem i Sverige och att befolkningen behöver större kunskap i denna fråga, men tobaksindustrin är den sista källan som konsumenter och politiker bör basera sina hälsofrämjande beslut på. Sverige ratificerade WHO:s tobakskonvention redan 2005 och nu när tobaksindustrin utvecklar nya tobaksalternativ i rask takt är det kanske viktigare än någonsin att våra beslutsfattare följer konventionens artikel 5.3 och exkluderar tobaksindustrins inflytande från folkhälsopolitiken.

En av tobaksindustrins främsta strategier är att undergräva och motarbeta forskning kring tobakens skadlighet, för att istället främja information som gynnar deras intressen. Genom marknadsföring av nya ”mindre skadliga” produkter försöker Philip Morris och andra stora tobaksföretag vilseleda allmänhet och påverka beslutsfattare att undanta produkterna från hårdare reglering – i syfte att maximera försäljningen av samtliga tobaks- och nikotinprodukter.

Denna debattartikel är bara ett av många exempel som delger direkt felaktig information om hur skadligt ämnet nikotin i sig faktiskt är. Philip Morris hävdar att nikotin främst är skadligt för att människor blir beroende av cigaretter, och ignorerar all den vetenskapliga evidens som visar att nikotin ökar risken för flertalet allvarliga folkhälsoproblem. Nikotin ökar risken för diabetes typ-2, hjärt-kärlsjukdomar, fosterskador och psykisk ohälsa. Nikotinet ger dessutom bestående skador på hjärnan och ökar risken för ett ökat bruk av alkohol och andra droger.

Om Philip Morris vill bidra till ett rökfritt Sverige, varför motarbeta alla lagförslag och politiska strategier som syftar till att det ska bli verklighet? SBU-rapporten, Samband mellan snus, e-cigaretter och tobaksrökning, och OLIN-studierna i Norrbotten är exempel på oberoende forskning som visar att tobaksindustrins nya produkter inte alls hjälper rökare att sluta. Tvärtom leder försök till rökstopp med hjälp av e-cigaretter ofta till ett ännu skadligare blandbruk av flera produkter. Bruket av snus och e-cigaretter skapar ett nikotinberoende som riskerar att bli en inkörsport till både tobaksrökning och tyngre drogmissbruk.

En stor del av alla rökare och tobaksbrukare vill sluta, och det är viktigt att dessa får tillgång till verktyg som faktiskt kan hjälpa dem. Den kunskap som sjukvården och hälsovårdsmyndigheter behöver förmedla är att det finns beprövade nikotinläkemedel som fungerar, och som till skillnad från tobaksindustrins nikotinprodukter innehåller låga doser nikotin i syfte att hjälpa användaren att trappa ned. Syftet med tobaksindustrins nikotinprodukter som innehåller höga doser nikotin kommer alltid vara det motsatta – att fånga och hålla människor fångna i beroende.

Det huvudsakliga målet med regeringens nya tobaksstrategi är att förhindra att minderåriga börjar använda tobak och nikotin. För att uppfylla det målet, och således minska framtida skador av tobak och nikotin, krävs ökad kunskapsspridning och reglering av samtliga tobaks- och nikotinprodukter. Vuxna tobaksbrukare kommer fortsatt kunna använda eller byta produkter, men vi måste sätta stopp för nyrekryteringen bland barn och unga. Det tog över 60 års forskning att visa på vidden av rökningens negativa hälsoeffekter. De långsiktiga effekterna av tobaksindustrins nya produkter kan vi ännu inte förutse eller bevisa, men är det rimligt att ytterligare 60 år ska passera innan vi inser att också dessa produkter måste regleras? Då är det barnen som får betala priset och den enda överlevnaden vi säkrar är tobaksindustrins.

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation

  • PHILIP MORRIS: ”Svenskarna har dålig kunskap om varför rökning dödar

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-15, 06:19

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

debatt
2025-09-15, 04:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-08-26, 06:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-07-31, 08:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 09:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-04, 04:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
2025-06-27, 14:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 07:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-26, 14:08

”Elisabeth Svantesson tycks aldrig tröttna på att posera vid en bensinmack”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tror att en ny klimatpolitik kan locka lättrörliga väljare till Moderaterna.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-26, 06:47

”Energifrågan grunden för Magdalena Andersson(s) regeringsbildning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. För Socialdemokraternas del kan energipolitiken bli knäckfrågan för att få till en regering.

almedalen 2025debattval 2026
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Papperskoncerner sparkar kommunikatörer
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Sex nya i SDs styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram