• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

07 Mar 2023

Näringslivet smider planer på välfärdssmedja

Stiftelsen fritt näringsliv, som driver tankesmedjorna Timbro och Ephi har smider planer på ytterligare en smedja som ska driva välfärdsfrågor.

Denna gång handlar det om en tankesmedja inom välfärdssektorn. Benjamin Dousa, vd för Timbro, jobbar med att få den nya tankesmedjan på plats.

–  Det stämmer att vi ska starta en ny tankesmedja. Det är en del av stiftelsens uppdrag att finansiera nya projekt. Nu är det bestämt att stiftelsen ska gå in med såddfinansiering, men jag kan inte gå in på detalj vad tankesmedjan ska göra och heta.

Planen är att tankesmedjan ska ”gå live under våren”.

– Det kommer att bli väldigt spännande och tankesmedjan blir ett tydligt komplement till Timbro och går in på ett område  där det inte finns så starka krafter i den borgerliga sfären.

Varför startar ni en tankesmedja inom välfärden?

– Vi har sett att det finns ett borgerligt opinionsunderskott när det kommer till sjukvård och välfärdsfrågor, Timbros Kajsa Dovstad, har varit ganska ensam i debatten. Vi vill ha fler personer och aktörer debatten. Reformarbetet har varit ganska klent de senaste 15-20 åren, vi behöver ett högre reformtempo, säger Benjamin Dousa, som inte vill berätta vem som ska leda tankesmedjan.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Case

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-12, 07:16

Shibsteds e-handel får eget varumärke

Sedan den norska börsnoterade koncernen Schibsteds klövs i två delar har de två nya organisationerna opererat under samma namn, Schibsted. Men nu är den eran över.

Casemedier
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-04-30, 08:25

Råd ska råda över varumärket Sverige

Svenska institutet har utvecklat en ny strategi för varumärket Sverige. Bland annat ska ett råd stämma av hur varumärket utvecklas.

Case
2025-04-25, 07:01

Greenpeace dubbelanmäler Arla för vilseledning

I ett pressmeddelande meddelar miljöorganisationen Greenpeace att den anmäler mejeriföretaget Arla för vilseledning i sin kommunikation.

Case
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-04-02, 11:05

SCA om Greenpeace samtyckeskampanj: Den tar polisen hand om

Miljöorganisationen Greenpeace genomför ”en samtyckes- och hållbarhetskontroll” vid skogsbolaget SCAs virkesterminal i Timrå. SCA tycker att Greenpeace har fel i sak och bär sig olagligt åt.

Case
2025-03-05, 08:22

Så ordnade Svensk Handel drömgästen Ulf Kristersson

Många opinionsbildande organisationer drömmer om ett besök från statsministern. För Svensk Handel blir drömmen sann i dag.

Caseopinionsbildningpolitik
2025-02-26, 22:00

Colombia högt på Saabs pressagenda

När uppgifterna om att USA med ett veto kan stoppa Colombias köp av Gripen-plan hade Saab ett lite trumfkort på pressavdelningen.

Casemedier
2025-02-21, 20:37

Max anmäler Aftonbladet

Hamburgerkedjan Max går till motattack mot Aftonbladet.

Case
2025-02-18, 07:56

Krisexperten: Max komchef sköter sig okej

Aftonbladets program 200 sekunder avslöjar snusk på hamburgerkedjan Max vars kommunikationschef snabbt rycker ut och får godkänt av Wings krisexpert Hampus Knutsson.

Casemedier
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram