Svenskt Näringsliv kallar regeringens vårbudget, som presenterades under förmiddagen för en ”Glädjekalkyl”.
”Flera av de åtgärder som regeringen föreslår är helt fel väg att gå. De försämrar drivkrafterna och är skadliga både för jobben och för företagandet i Sverige. Dessa negativa effekter bortser regeringen från när de beräknar intäkterna till statskassan, vilket innebär att budgeten är en glädjekalkyl som inte lever inte upp till det finanspolitiska ramverket”, skriver Svenskt Näringslivs chefsekonom Bettina Kashefi på organisationens hemsida.
Hon hänvisar till andra prognosmakare än regeringen.
”Regeringen borde ta tillfället i akt och genomföra nödvändiga åtgärder för att förbättra villkoren för företagande och arbete. Ekonomistyrningsverkets senaste prognos visar att det inte finns något reformutrymme för 2018”.
Tjänsteföretagens arbetsgivareorganisation Almega vänder sig framförallt emot att brytpunkten för statlig inkomstskatt har sänkts så att fler får betala statlig inkomstskatt. Det anser Almega minskar viljan att jobba.
”För Sverige skulle det vara bra med avsevärt lägre marginalskatter som helhet. Så som det är i dag driver den statliga inkomstskatten på en utveckling där många anser att extra semester är mer attraktivt än övertid eller löneförhöjningar som till största del skattas bort. Därför är denna budgetförändring tydligt negativ för företagen, inte minst inom tjänstesektorn där personalen är den viktigaste resursen”, skriver Håkan Eriksson, näringspolitisk expert på Almega, i en kommentar.
Lobbyorganisationen Skattebetalarna vänder sig mot det ökade skattetrycket och skriver i ett utskick:
”Sedan regeringen tillträdde 2014 har den höjt eller aviserat skattehöjningar med 71 miljarder kronor, varav 36 miljarder slår mot hushållen och 35 miljarder mot företagen. Av dessa är 33 miljarder är riktade mot arbete. I år höjs inte skatterna lika mycket som tidigare år, men utgifterna ökar desto mer. Det är en tydlig omfördelning från löntagare och företagare till dem som inte arbetar.”
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...