Med Bilens dag vill Motorbranschens riksförbund (MRF) slå ett slag för bilen och den ökade mobiliteten som transportmedlet inneburit för människan.
– Med tanke på vad bilen har betytt för samhället så tyckte vi att det skulle finnas en dag där man firade bilen, säger MRFs informationschef Charlie Magnusson.
Dagen instiftades redan ifjol tillsammans med Motormännens riksförbund, Bil Sweden, Kungliga Automobil Klubben, Motorförarnas Helnykterhetsförbund samt Motororganisationen FMK.
Men än har Bilens dag inte kommit på allas läppar, även om det är förhoppningen.
– På sikt är tanken att det ska kunna bli en kanelbullens dag, säger Charlie Magnusson.
Vad gör ni?
– I år händer det väl att vi har lite aktiviteter ute i våra bilhallar. Sedan finns det en sajt, bilensdag.se, där folk uppmanas att skriva lite om vad bilen betyder för dem.
Vad fick ni för reaktioner ifjol?
– Det var både positiva och negativa reaktioner. Det finns ju de som inte tycker om bilar, så de har ju naturligtvis synpunkter på detta. Men generellt kan man säga att vi fick en positiv reaktion. Men vi har inte slagit på så stort som vi vill att det ska vara, men det är ingenting som händer på en dag heller.
Hur jobbar ni med kommunikationen kring det här?
– Vi har jobbat internt i första hand, det vill säga med våra medlemsföretag, som är bilhandlare och bilverkstäder, för att de ska passa på att uppmärksamma Bilens dag hos sig. Men det tar en stund innan det slår igenom, vi börjar inifrån.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...