Möglig burgare räddade Sverige i Cannes Lions
Sverige, som brukar vara ett av de mest prisbelönade länderna i inofficiella reklam-VM, Cannes Lions, kroknade något i år.
Visserligen tog Sverige två meriterande Grand Prix-utmärkelser, men sedan var medaljskörden något tunnare. Den mest framgångsrika svensktillverkade kampanjen var Ingos The moldy Whopper som tog hem ett guld, ett silver och ett brons. En möglig burgare fick därmed rädda Sveriges anseende i Cannes Lions. För något annat guld blev det inte.
Bidrog gjorde även Forsman & Bodenfors som tog hem tre brons för uppdragsgivaren Volvo Cars.
Totalt tog Sverige hem två Grand Prix, ett guld, fem silver och sju brons.
Listan gäller kampanjer med Sverige som ursprungsland.
design
retail, miljö, upplevelse
Grand Prix: Uppdragsgivare H&M, kampanj Looop, byrå: Akqa
Silver: H&M, Looop, Akqa
film
disruption
Guld: Burger King, The moldy whopper, Ingo
retail A
Silver: The moldy whopper, Ingo
retail B
Brons: The moldy whopper, Ingo
mobil
inga vinster
utomhus
Silver: H&M, Looop, Akqa
print
inga vinster
radio & audio
inga vinster
titanium
inga vinster
digitalt hantverk
inga vinster
filmhantverk
direction
Brons: Volvo cars, The parents, Forsman & Bodenfors
redigering
Brons: Volvo cars, The parents, Forsman & Bodenfors
filmteknik
Brons: Volvo cars, The parents, Forsman & Bodenfors
industry craft
inga vinster
underhållning
inga vinster
underhållning, musik
inga vinster
underhållning, sport
inga vinster
brand experience
hälsa
Brons: A hard pill to swallow, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
kreativ transformation
inga vinster
kreativ e-handel
inga vinster
förändring
inga vinster
godhet
inga vinster
hållbar utveckling
innovation & infrastruktur
Grand Prix: Doconomy, The 2030 calculator, Doconomy
hälsa
insamling
Silver: The heartchild foundation, Dante’s heartbeats, Abby Priest
läkemedel
inga vinster
effektivitet
inga vinster
innovation
inga vinster
data
inga vinster
kreativ strategi
inga vinster
direct
inga vinster
media
bil
Brons: Volkswagen, The no show room, Nord DDB
stunt
Brons: Volkswagen, The no show room, Nord DDB
pr
inga vinster
social & influencer
inga vinster
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.