Centerpartiets EU-kandidatlista består av 58 namn och det var för en månad sedan som partiet presenterade sin valplattform inför EU-valet: ”För ett grönare, friare, tryggare Europa”.

– Så vi är igång, det får man säga, säger Gustaf Arnander, chef för kampanj- och strategienheten på Centerpartiet.

Vilka kampanjer är på gång och när kör ni igång?
– Just nu pågår vår förvalskampanj med anledning av bland annat 100 dagar till valet under parollen ’Håll gränsen’ som tar fasta på en utbredd känsla i Sverige och Europa att grundläggande liberala värden som byggt vår fred och vårt välstånd hotas. Både av krafter utifrån, särskilt Rysslands invasion av Ukraina, men också av krafter inifrån med rasister, homofober och antifeminister som vinner mark i Europa.

Kanalerna som kommer användas för valkampanjen är partiets egna, framförallt Meta och Youtube, berättar Gustaf Arnander, de kommer även att synas och höras genom bland annat köpt media.

Blir det andra aktiviteter?
– Absolut, vi är ute och i hela landet redan nu och träffar väljare. Det är dörrknackningar, pendlarkampanjer, rundringningskvällar och marknader vi befinner oss på. Och mer kommer vi såklart göra.

Vilka kandidater vet ni kommer göra något?
– Alla som står på listan kommer på ett eller annat sätt vara aktiva i den här valrörelsen. Bland annat har vi precis genomfört en mello-turné där flera kandidater har varit Sverige runt och kampanjat kopplat till Melodifestivalen.

Centerpartiets mål inför EU-valet är att bibehålla de två mandat de har i Europaparlamentet.

Vad kommer att vara avgörande för att lyckas i valet?
– Få människor att gå till valurnorna och intern mobilisering. Av vis erfarenhet så vet jag att det finns en enorm kraft när man får alla att dra åt samma håll. Det blir en kort och intensiv valrörelse, och inför det måste vi förbereda så mycket som möjligt och då handlar det mycket om intern mobilisering. Det blir viktigt att få en robust och flexibel organisation tidigt och sedan stå på sig och följa sin linje, men också kunna vara snabbfotad när det dyker upp saker.

Partiet skapar samtliga delar av kampanjen inhouse.

Vendela Burman