Facebook är den vanligaste kanalen, följt av Twitter och Youtube. Hos kommunerna används sociala medier främst inom kultur, skola och fritid, medan de av landstingen främst används av sjukhusen. 40 procent av de svarande sjukhusen har en facebook-sida. Bland kommunernas kulturnämnder är den motsvarande siffran 71 procent.
I samband med undersökningen håller Sveriges kommuner och landsting idag en konferens, där informationschefer och webbansvariga deltar. Förutom att presentera siffrorna för SKL:s medlemmar syftet med undersökningen också att bistå medlemmarna med riktlinjer och tips för hur de sociala medierna ska användas.
– Vi har fått många frågor från medlemmar om vilka riktlinjer de ska förhålla sig efter. Därför ska vi sammanställa svaren, så att man kan ta del av goda exempel och dela med sig av erfarenheter, säger Kajsa Tirén, kommunikationsstrateg på SKL:s kommuniktaionsavdelning.
Från SKL:s sida förvånades man över hur många av medlemmarna som är aktiva i sociala medier, berättar Kajsa Tirén.
– Det var jättekul att se. Sociala medier ser vi som ett sätt för medborgarna att hålla kontakt med kommun och landsting. Det är ju ett av huvudskälen till varför de är aktiva inom sociala medier.
Sammantaget genomfördes 223 webbenkäter och telefonintervjuer med 207 kommuner och 16 landsting, vilket gav en svarsfrekvens på 73 procent.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.