Konstinstallationer, dold reklam eller bluffartiklar publiceras flitigt i medierna. Därför är det angeläget mer än någonsin tidigare med flera mediekritiker och flera mediegranskande program.
Jack Werner på Metro har avslöjat flera falska historier som florerat i sociala medier. Som den om Marcia Karlsson en tjej som skulle ha blivit mördat av sin pojkvän. Historien skulle ha blivit mörkad eftersom den misstänkte mördaren bodde på en flyktingförläggning. Metro har därmed fattat ett beslut att satsa på en redaktion som enbart ska granska sociala medier som blivit ett alltmer viktigt verktyg för gammelmedierna.
Men Metro är inte ensamt om att satsa på mediekritik. Nyligen startade även Sveriges Television en medieredaktion. Det trista med det projektet är att redaktionen inte ska ha ett eget program.
Inslagen sänds oftast i Kulturnyheterna och jag svårt att se hur en redaktion utan ett eget program kan få avgörande betydelse och på allvar kunna konkurrera med Medierna i Sveriges Radio.
Dessutom kommer Katarina Andersson och Filip Struwe kommer att få samma problem som deras föregångare Mediemagasinet en gång i tiden hade. Problemet heter den fysiska närheten eller lunchrummet. SVT självt är en av de största medieaktörerna och medieredaktionen förväntas granska kollegor som man äter lunch med. Det problemet sänkte Mediemagasinet och kommer att försvåra arbetet även för Katarina Andersson och Filip Struwe.
Programmet Medierna som jag medverkar i har varit tämligen ensamt – tills nyligen – om att granska andra medier. Och en viktig anledning tror jag att programmet lyckas med sitt uppdrag är att redaktionen inte sitter i radiohuset med andra journalister som vi ska granska.
Tidningen Journalisten, journalisternas egen tidning ägnar sig mest åt fackliga frågor och nedskärningar än publicistiska spörsmål. Tidningen Resumé skriver mest om reklam och reklamkampanjer medan den andra branschtidningen Dagens Media skriver för mediebyråer.
Det är nya tider med 1 april året om i medierna. Därför är det viktigt för journalistikens trovärdighet att det är flera som granskar sanningshalten i det som vi dagligen konsumerar i olika medier.
Tonchi Percan, frilansare