
De nya pitchrekommendationerna har tagits gram inom organisationens gemensamma hållbarhetsprojekt CommToAct. I ett gemensamt pressmeddelande anger de tre organisationerna bakgrunden till de nya rekommendationerna:
”Bakgrunden till projektet är den ohälsosamma nivån av stress och psykisk ohälsa som finns inom kommunikationsbranschen, där den stora mängd gratisarbete som efterfrågas av företag i pitcher och upphandlingar är en starkt bidragande faktor”.
Av de nya rekommendationerna framgår bland annat:
* Max sex byråer ska bjudas in.
* Inget gratis jobb i ”form av strategier, kreativa idéer och skisser”
* Kemimöte med 5-6 byråer ska hållas.
* Max två möten för mindre upphandlingar.
* Vid större upphandlingar ska det tredje mötet vara betalt för alla byråer som inte får uppdraget. Max två byråer och inga kreativa lösningar. Byråerna äger allt presentationsmaterial.
* Personliga möten med alla byråer som inte fick jobbet.
arbetsgruppen bakom rekommendationerna
Gunilla Bergh, Engage Marketing
Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer.
Johanna Alanko, AdOn, Sveriges Mediebyråer
Linda Nilsson, Komm
Laura Mähler Nelander, ECI
Klas Lusth, Perfect Fools
Tobias Clewemar, Swedbank
Sandra Gidlund, Garbergs
foto Niklas Palmklint
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.