E-handelsföretaget Matsmart har utvecklat ett eget varumärke med hjälp av en tung reklambyrå.

Det egna varumärket heter Motatos. Enligt Matsmart är det  Sveriges första matvarumärke som bara säljs via e-handel. De första produkterna består av pasta, bönor, olivolja och krossade tomater. Matsmart hoppas att varumärket ska vara svinnfritt från dag ett och bidra till en hållbar livsmedelkedja.
Matsmart har också inlett ett strategiskt samarbete med organisationen The Hunger Project där en procent av vinsten från By Motatos, eller minst 100 000 SEK per år, ska gå till den internationella organisationen.

”Det nya varumärket har två funktioner: för det första att stötta vårt räddade sortiment och för det andra göra oss mera snabbfotade när det gäller att ta fram produkter med räddad råvara från våra leverantörer. Det blir ingen stor kampanj runt lanseringen, men vi berättar såklart om detta för våra kunder och följare i våra egna kanaler. Vi kommer tex också att göra en insta-live ihop med vår partner The Hunger Project”, berättar Matsmarts marknadschef Sofia Syrén via mejl.

Matsmarts strategiska partner har varit reklambyrån TBWA Stockholm. Byrån har hjälpt till att ta fram varumärket och förpackningarna.

”Vi tycker de har blivit så otroligt bra”, anser Sofia Syrén, och utvecklar:

”Detta är ett varumärke som endast är för e-handel. Det ger lite större friheter än om en vara ska säljas i fysisk butik. Den långa pastan har tex kunnat få stående design och produkterna behöver inte ’passa in’ i kategorier eller på en hylla, de behöver bara se fina ut på sajten och hemma hos kunden. Sedan har vi proppat förpackningarna fulla med smarta tips och fun facts. Förpackningarna är ju vår viktigaste kanal med kunderna.