Dagens Opinion avslöjade Sveriges Radios planer om att dra igång en stor kampanj riktade mot politiker och som skulle vara i fyra veckor.
Svegfors ville uppmana vanliga människor att tipsa sina folkvalda om de radioprogram de tycker om bäst. Brevet är skrivet 18 februari och kom den 28 februari till regeringskansliet.
Mats Svegfors skrev till Fredrik Reinfeldt ”Detta är en kampanj i opinionsbildande syfte. Därmed krävs inte ert samtycke och vi avstår också från att begära det. Vi tar själv ansvar för vårt beslut och för vår tolkning av lagen. Däremot vill vi naturligtvis informera dig om kampanjen vilket är gjort med detta brev.”
SR skulle annonsera i stora dagstidningar, visa filmer på biografer och på webb-tv under fyra veckor. Partiledare finns med i reklamfilmen, producerad av Forsman & Bodenfors.
Någon kampanj blir det alltså inte av.
Beslutet att stoppa kampanjen har tagits den senaste veckan. Så sent som den 9 mars svarade Mats Svegfors på Dagens Opinions frågor så här.
Hur mycket kostar kampanjen?
– Vi har ju ännu inte genomfört någon kampanj. Det är därför inte möjligt att säga vad den kostar. Men som vi ofta understryker är vi mycket återhållsamma med externa informationskampanjer. Det kommer också att prägla den planerade kampanjen.
Vad är syftet?
– Framförallt att försöka förbättra kunskap om den mycket stora bredden i Sveriges radios utbud av program och innehåll på webben.
Tonchi Percan
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...