– Debatten om fildelning blir en ickefråga.
Video killed the radio star. Och Spotify släcker debatten om fildelning.
– Tjänster som Spotify har fått upp ögonen på folk för vad fildelning egentligen står, att det inte är piratkopiering, och för vilka tjänster fildelning kan leda till. Folk börjar tycka att det är okej att betala. För ett par luncher per månad, kan vi snart få tillgång till alla musik som har gjort, få alla filmer och böcker du vill ha, när och var du vill.
Dock anser Martin Rolinski att debatten om fildelning har varit ”jättnyttig”.
– Den har fått oss att prata om hur vi får tillgång till kultur.
Men han uppmanar också revoltörerna under Pirate Bays flagga att "se internet anno 2010, i stället för 2003”.
– Revolutionen känns inte spännande längre. Pirate Bay har ju också själva tänkt om. Nu handlar det om att folk ska ha nytta av fildelningen.
Martin Rolinski har sina funderingar över varför immaterialrätten är så ifrågasatt i Sverige som är så beroende av sina innovationer. Han anser också att svensk kulturproduktion har drabbats hårdare av piratpubliceringen än andra länder.
– Titta på musikexporten. Tidigare var vi trea. Nu är vi knappt med på topptio-listan. Det finns mycket mindre livsrum för nya unga svenska artister, samtidigt de stora skivbolagen i de anglosaxiska länderna istället väljer att lägga investeringarna på mer säkra och mer cyniska kort.
Men på sikt leder tjänster som Spotify, Wimp och Rhapsody till mer demokratiska förutsättningar för artisterna, anser Martin Rolinski.
– Det kommer att handla om vem gör de bästa låtarna.
Själv jobbar Martin Rolinski med låtskrivarna Anders Hansson, Tony Nilsson och Peter Boström, som har skrivit en hel del för Melodifestivalen. Albumet blir klart till våren. Martin Rolinski vill inte avslöja hur det låter.
. Men det låter inte lika elektroniskt som BWO.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.