Den senaste veckans har Stockholms tunga devis rört upp känslorna i Norge efter att Stockholm och Oslo tävlat om uppmärksamheten på en mässa för utländska investerare. Danskarna var upprörda över devisen när den kom för sju år sedan. Nu är det Norrmännens tur.
– Vad som slagit mig är att de först sju år senare börjar diskutera den. Det har tagit norrmännen en stund att upptäcka den, säger Julian Stubbs.
Han berättar om hur sloganen växte fram.
– Vi började med att gå igenom alla saker Stockholm stod för. Det var saker som ”Beauty of water”, som affärsstad var det ITC (it och communication) och det var Nordens Venedig. Vi tyckte det behövdes en enhetlig plattform.
Vid närmare efterforskningar visade det sig att Nordens Venedig fanns på annat håll.
– Nordens Venedig kallade sig flera andra städer som Amsterdam och St Petersburg. Men vem vill vara ett andra klassens Venedig?
Julian Stubbs och arbetsgruppen gick tillbaka till uppdragsgivaren med spaningen att Stockholm var den viktigaste platsen för turism och affärer i Skandinavien och fick gehör för det. Därur föddes ”Capital of Scandinavia”. Sju år senare är Julian Stubbs mycket nöjd över sin tagline.
– Absolut. Stockholm har jobbat med sin tagline enhetligt och uthålligt, precis som man ska göra för att få resultat.
Kan du förstå att norrmän, danskar och även svenska tycker ”Capital of Scandinavia” är provocerande?
– Vi konkurrerar ju med Oslo och Köpenhamn. Då kan det hända att man trampar på en tå. Men efter sju år hoppas jag de lugnar ner sig i Oslo.
 
Men du tycker fortfarande att taglinen är bra, trots att den uppfattas provocerande även i Sverige?
– Om du vill göra intryck måste du våga säga något och stå för det.
Julian Stubbs försöker dämpa det hetsade läget mellan de skandinaviska huvudstäderna.
– Köpenhamn och Oslo är viktiga som partners när vi ska bygga regionen.
Vad tycker du om Köpenhamns tagline: Open Copenhagen?
– De gör ett bra jobb. När man tar fram en slogan ska den vara trovärdig och bygga på fakta. Jag vet inte riktigt vad Copenhagen menar med öppenhet, men det är nog en öppen plats. Deras tagline är inte så stark som vår, dock.

Har du något förslag för Oslo?
– Oslo är faktiskt min favoritstad i Norden. Efter Stockholm. De får söka sina styrkor och utveckla en plattform från det.