• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

04 Jan 2011

”Mångkulturella företag – en framgångsfaktor”

I princip alla landets butiksägare storsatsar inför jul eftersom julhandeln är avgörande för ett gott bokslut. Den handlare som inte förstår julhandelns betydelse har nog valt fel bransch.

I princip alla landets butiksägare storsatsar inför jul eftersom julhandeln är avgörande för ett gott bokslut. Den handlare som inte förstår julhandelns betydelse har nog valt fel bransch.

Men att muslimska familjer handlar leksaker till sina barn när ramadan avslutas är det betydligt färre som känner till. Och den zooaffärsägare som är medveten om att det ska stå en skål med en guldfisk på bordet vid det persiska nyåret kan göra goda affärer. Men få har den kunskapen.
I morse gick över 600 000 människor som fötts i ett annat land till jobbet. Men de skulle kunna vara betydligt fler. Svenska företag måste bli betydligt bättre på att se den potential som många invandrare har och vad de kan innebära för företagets framtida utveckling.
Kunskap om etnisk mångfald kan i många fall vara liktydigt med fler affärsmöjligheter.

Några av våra större företag har successivt börjat inse att en satsning på mångfald ofta ger mångdubbelt tillbaka. Posten, SEB, Ikea och McDonald’s är några av föregångarna. De har insett att mångfald inte enbart är en personalfråga utan en strategisk fråga för hela företaget. Förutom ett breddat rekryteringsunderlag leder mångfald ofta till ökad kreativitet och utveckling av produkter och tjänster för nya kunder.

Många unga med utländsk bakgrund väljer bort universitets- och högskolestudier därför att de tror att det inte lönar sig. En förklaring är att det saknas förebilder. En rapport, som Saco och Svenskt Näringsliv kom med för knappt ett år sedan, visar att när det gäller akademiker så arbetar åtta av tio infödda svenskar i ett ledningsyrke eller i ett yrke som matchar deras utbildning. Bland utrikes födda, som har varit i Sverige mer än tio år, är motsvarande andel bara fem av tio. Det borde mana till eftertanke.

Medan det oftast ses som en extra merit för en infödd svensk att lära sig och behärska ett främmande språk, är det långt ifrån lika självklart att det är ett extra plus för en flykting som både talar svenska och sitt modersmål, exempelvis persiska eller arabiska.
Få företag gör i dag en analys av vilka språkkunskaper som de facto finns i företaget. Ändå behövs språkkunskaper inom de flesta verksamheter. Till och från har frågan om avidentifiering av ansökningshandlingar aktualiserats. Slutsatserna av de försöksverksamheter som har pågått är inte entydiga. Dock visade ett försök i Göteborgs stad att avidentifieringen innebar att sannolikheten att få komma på en anställningsintervju ökade med cirka 8 procentenheter för personer med bakgrund utanför västvärlden. Uppenbart väljs människor som har ett utländskt namn alltför ofta bort redan vid urvalet av vem som ska kallas på intervju.

En utmaning för det svenska näringslivet är att fler företag i alla kategorier inser nyttan av mångfald och ser mångfalden som en självklar del av företagets affärsplan. Det gäller dock att ha en strategi för vart man som företag vill komma med sitt mångfaldsarbete, annars är risken stor att man inte når fram. Att bara bedriva för den goda sakens skull, gynnar ingen.

Om vi tillsammans lyckas att göra svenska företag mångkulturella kommer det att vara en av de riktigt stora framgångsfaktorerna för Sverige. Nya marknader kan öppnas för Sverige genom den brygga som utrikes födda utgör.
Den dagen som regimen i Iran faller, för den kommer att falla, kan denna jätte i Mellanöstern bli en viktig handelspartner för Sverige genom de cirka 70 000 människor med bakgrund i Iran som lever i vårt land.

Detsamma gäller flera andra framtida marknader.

Erik Ullenhag, integrationsminister (fp)

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-06-18, 01:03

”I Almedalen behöver blickarna riktas mot männen”

Män har sämre kunskap om cancer än kvinnor och dör oftare i sjukdomen. Det är en fråga som behöver lyftas under Almedalsveckan, anser Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare, Cancerfonden.

debatt
2025-05-28, 04:50

”Sverige kan ta hem it-molnet till Europa”

Sverige har chansen att bli ledande när Europa ska ta tillbaka initiativet från de amerikanska it-jättarna, inte minst vad gäller molntjänster. Men det behövs politiskt stöd. Det anser Joakim Öhman, vd och grundare av Elastx och svensk representant i EU-initiativet Cloud Agora.

debatt
2025-05-25, 08:53

Mattias Goldmann: Så vinner Romina Pourmokhtar (l) klimatvalet

DEBATT. Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, bjuder på en ”dos valvinnande pragmatism”,  fem principer som klimat-och miljöminister Romina Pourmokhtar kan göra till liberalernas klimatpolitik om hon tillträder som partiledare.

debatt
2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Prime ska bli spetsigt – erbjudanden och tjänster försvinner
  • Liberalerna har hittat en ny partiledare
  • Tidigare DI-medarbetare: Peter Fellman är svensk…
  • Liberalernas partiledar-pressträff skjuts upp
  • Tidigare M-minister till Rud Pedersen

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram