Almedalen flyttar i år sina aktiviteter i Almedalen från Hästgatan till ett tält mellan kongresscentret och badhuset Kallis i Visby. Därmed lämnar den opinionstunga organisationen sitt viste på Hästgatan 12.
– Det ligger bra till, precis intill Almedalsparken. Det var dags för ett nytt ställe, säger David Wästberg, presschef på Almega.
 
Almega skickar ner 20 personer från moderorganisationen och dess underförbund och lägger 1,5 miljoner kronor på sin närvaro i Almedalen.
– Det är i paritet med vad vi brukar lägga.
Sedan tidigare har Almega försökt knyta upp medier till sitt Almedalsprojekt. I år har organisationen lyckats få pr-byrån JMW att sända sin dagliga morgonshow Good morning Almedalen och utöver det fått sajten Makthavare flytta in sin redaktion i Almegas tält.
– Vi tror att det är bra att de är i närheten av där vi har våra grejer. Det blir en dynamisk miljö. Och det är varumärkesbyggande.

Får Makthavare betalt?
– Nej, de får uppkoppling.

Men ni kanske har köpt en annonskampanj av Makthavare?
– Ja, vi har köpt en annons de senaste tre åren. Men det var snarare så att de behövde en plats att vara på och vi hade mer utrymme än tidigare.

Vad ska ni ha uppnått för att vara nöjda med er närvaro i Almedalen?
– Vi ska ha träffat rätt människor och knutit kontakter. Det har vi nytta av hela året. Det andra är att vi vill att fler aktörer ska se att vi är en framåt organisation som har många bra idéer och kan ses som en kunskapskälla.