Hittills ha fyra publicister tecknat sig för Svensk Lokalmedia. De är Stefan Eklund, chefredaktör, Borås Tidning, Anna Lindberg, vd, publisher och ansvarig utgivare Östgöta Media och representant för NTM-koncernen, Mikael Rothsten, redaktionschef och ansvarig utgivare, NWT samt Marie Johansson Flyckt, ansvarig utgivare, Hallpressen.
Föreningen bildas för att ge även lokala publicister en plats i den nationella debatten där de nationella medierna är självskrivna.
”Vi hoppas att på olika sätt kunna påverka bilden av lokalmedia och driva viktiga mediefrågor. journalistiken är ju en viktig demokratisk grundpelare i hela Sverige, inte bara i storstäderna. Vi ser självklart framför oss samarbeten med till exempel Tidningsutgivarna för att driva opinion, men även andra aktörer kan vara aktuella. Vi vill delta i och påverka samtal om digitalisering, demokrati och marknad. Vara mer närvarande i den nationella debatten, men alltid utifrån vårt perspektiv, där vår lokala närvaro och vår närhet till Sverige är helt unik”, berättar Anna Lindberg, via mejl.
Svensk Lokalmedia kommer att delta i Almedalsveckan och marknadsför sin start genom ett gemensamt debattinlägg där man slår ett slag för att införa obligatorisk källkritik i grundskolan. Debattinlägget är tänkt att publiceras i olika lokaltidningar.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...