Under sin nya slogan "Sverige vill jobba" kampanjar LO med start denna vecka. LOs byrå denna gång är Great beyond.
– Det är en kampanj för ökade investeringar för mer jobb, framförallt i välfärden. Men vi vill också peka på att samhället byggs av oss tillsammans, säger Johan Ulvenlöv, digital strateg på LO.
Kampanjen pågår till 1 maj och innehåller tre centrala delar:
* Utskick av LOs kongressrapport i lättläst, kort form. Utskicken går till bland annat nyckelpersoner inom regeringskansliet och 1 000 fackligt aktiva i landet.
* En turné med LO-toppar som ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och vice ordförande Tobias Baudin till ett tiotal orter ute i landet.
* Filmer som är tänkta att spridas främst via Facebook.
I filmerna visas korta nyhetssekvenser och åtminstone en av dem dröjer sig kvar vid den demokratiska presidentkandidat Donald Trump.
– Trump är ett exempel på en politiker som ställer grupper mot varandra och spelar på människors rädsla och oro, politics of fear. I Sverige finns krafter, inte bara i Sverigedemokraterna, som använder sig av samma metoder. Kampanjen pekar på att Sverige inte ska vara ett land där politics of fear ges utrymme.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.