Den första filmen i kampanjen ”Reinfeldts Sverige” släpptes i februari och har hittills visats 300 000 gånger, enligt LOs egna siffror. I dag släpper LO den andra och avslutande filmen som handlar om vad som hänt med välfärden i Sverige.
 
I den 20 minuter långa filmen möter LO vanliga människor som får berätta om hur de upplever det svenska samhället och hur det har förändrats med Alliansregeringen vid makten.
 
– Filmen visar att svenska folket sätter välfärden före sänkta skatter. Under Reinfeldts regeringsår har skatterna sänkts med 140 miljarder och stora pengar har försvunnit från välfärden till stora företag. Detta vill vi lyfta i valet i höst, säger Johan Ulvenlöv, ansvarig för sociala medier på LO, i en sms-intervju.
 
Vilka är målen denna gång?
– Vi hoppas att filmens innehåll är så pass spännande att den lever fram till valdagen. Det är vårt mål, säger Johan Ulvenlöv.
 
Förra gången hade LO som mål att nå 200 000 visningar. Ett sätt som filmen promotades var, som Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief tidigare berättat, genom att köpa sökord på Google och Youtube som ”Reinfeldt” och ”Moderaterna”, något som inte uppskattades av just Moderaterna.
 
Liksom i förra filmen tar LO hjälp av en artist, den här gången Linda Pira som framför en ny version av låten ”Eld blir glöd”.