– Vi har och har haft tidningen i många år och för oss är tidningen det enklaste sättet att hålla sig uppdaterad på allt det som händer i riksdagen, säger LO-TCO Rättsskydds vd Dan Holke som skrivit under mejlet.
Det var i måndags som det elektroniska brevet skickades iväg till såväl talmannen Per Westerberg (m) som alla ledamöter i konstitutionsutskottet.
I brevet argumenterar den fackliga byråns 40 jurister för tidningens fortsatta utgivning. Enligt juristerna försvinner ett av deras viktigaste arbetsverktyg i och med nedläggningen av tidningen, som riksdagsstyrelsen beslutade om i september.
– Jag kan inte se att det finns någon annan kanal som ger den här servicen. Den är lite unik, just att man får den regelbundet också så man slipper själv leta upp en sida och komma ihåg att gå in där, säger Dan Holke som tillägger att tidningen även har en bra blandning mellan korta nyheter och mer djuplodande bakgrundsartiklar.
De fackliga juristerna anser att tidningen är värd vad den kostar.
Huruvida de får gehör hos talmannen vet Dan Holke inte. Men han hoppas.
– Vi hoppas att de lyssnar. Jag tror beslutet i riksdagsstyrelsen togs ganska hastigt, det var kanske inte så väl genomtänkt.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
