– Jag känner mig jättenöjd, det känns överlag bra. Vi har inte hunnit sammanställa några siffror om hur många samtal vi fört eller hur många medlemmar vi fått in, men det man hört från alla som varit ute så har man pratat med väldigt många människor, säger Gunilla Björnberg, informationsansvarig på LO-distriktet i Stockholms län.
 
Det var i förra veckan som LO-distriktet för tionde året drog igång sin stora kampanj och åkte ut till Arlanda, Filmstaden Sergel och Kulturhuset. Syftet med kampanjen var att profilera facket och värva fler medlemmar.
 
– Vi vet att vi inte värvar medlemmar direkt på plats i det offentliga rummet, men vi ville visa upp en positiv bild av facket och förmedla insikten om att facket är viktigt och spelar roll. Tanken var att samla alla fackföreningar tillsammans för att visa upp sig där folk inte är vana att stöta på facket, som en extra grädde på moset för att stärka det egna arbetet ute på arbetsplatserna, säger Gunilla Björnberg.
 
På Arlanda hade LO en eventyta i Sky City mellan onsdag och fredag, där de pratade såväl anställda som resenärer. Fredag till lördag stod LO som medarrangörer till rekryteringsbazaren i Kulturhuset.
 
På Filmstaden Sergel ordnade LO ett litet annorlunda event.
 
– Vi hade där ett litet tema som vi bara använder på biograferna. Vi riggade eventytan med ett biotema egentligen, för att väcka uppmärksamhet, med filmkamera, röda mattan, röda rep och guldpelare och strålkastare, säger Gunilla Björnberg.
 
Förutom att prata med biobesökarna om facket fick alla också en möjlighet att själva berätta om sina drömjobb samtidigt som de spelades in.
 
– Drömjobb är något man kan spinna vidare på ganska mycket, till exempel vad är det som får ett jobb att vara ett drömjobb? Man inleder på det viset. Sedan har vi som en kul grej också en tävling om biobiljetter på Facebook.
 
Den person vars klipp får mest likes på Facebook-sidan vinner två biobiljetter. Totalt har ett 30-tal klipp laddats upp.
 
LO i Stockholms län hade vid den senaste mätningen ungefär 169 000 medlemmar. Hur många nya medlemmar som facket lyckats värva i samband med förra veckans kampanj står inte klart förrän i slutet på veckan.