Den sjätte februari håller LO sin stora valkonferens som blir startpunkten för valrörelsen för den fackliga organisationen och som väntas dra över 500 deltagare från samtliga 14 förbund och från alla delar av landet.
Då kommer centralorganisationen även att presentera en valplattform inför valrörelserna som ska spikas på samma dag.
– Det är första gången som en facklig centralorganisation presenterar ett eget politiskt program som vi vill att alla de politiska partierna förhåller sig till, säger Tobias Gerdås, kommunikatör på LO.
Plattformen är baserad på en enkät gjord bland LO-medlemmarna och innehåller konkreta förslag kring tre områden:
• Full sysselsättning,
• ett bättre arbetsliv, och
• en god välfärd.
• ett bättre arbetsliv, och
• en god välfärd.
– Det är ett klokt sätt att kondensera vår politik på, vilka frågor som vi driver och som vi också vill få uppmärksamhet under valåret 2014. Men det är inte bara mot Socialdemokraterna utan även mot regeringspartierna som vi vill ska LO-medlemmarnas röster på allvar, säger Tobias Gerdås vidare.
Men redan nu har LO dragit igång en kampanj med budskapet ”Byt politik” som ska gå fram till valkonferensen.
– Vi kommer köra budskapet under LOs valkonferens för att sedan gå över till valbudskapet som ännu är hemligt, säger Tobias Gerdås.
Tillsammans med byrån Great Beyond har LO tagit fram en kampanjsajt som ska fungera som ett nav för deras kommunikativa insatser under året.
På sajten bytpolitik14.se finns bland annat en film med ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Kampanjen kommer även gå som bioreklam och dessutom blir LO den första annonsören på vänsterinriktade opinionssajten Politism.se som LO och Kommunal finansierar.
– Vi ska också annonsera på Nöjesguiden som har en spännande målgrupp för oss. Det är många unga progressiva i storstäderna som har en värdegemenskap med de fackliga värderingarna, men som kanske inte har sin försörjning inom ett LO-yrke, säger Tobias Gerdås som är projektledare för kampanjen "Byt politik".
Annonserna ska gå i ungefär tre veckor. Under senvåren presenteras också LOs valkampanj.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...