Undersökningen bygger på 363 intervjuer bland Alkompis läsare.

I topp, eller kanske snarare i bott, ligger amerikanska varumärken som McDonalds, som 64 procent bojkottar och Coca-Cola (57) och Pepsi (39), men även spanska Zara (17) och Lidl (11) ligger där. Några svenska varumärken ser inte Alkompis läsare ut att bojkotta.

–  Lidl blev jag också förvånad över. Jag har personligen inte sett något, men jag kan ha missat något, säger Alkompis publisher Julia Agha.

Hon presenterar två teorier:

–  Det kan finnas en effekt av att man bojkottar flera varumärken som man ser som västerländska.

– En del personer som bojkottar nu har bojkottat varumärken tidigare. De börjar bojkotta igen när något händer som i Gaza. Så det behöver inte ha uppstått nu, det kan finnas kopplingar från förr.

Att McDonalds hamnar i topp förklarar Alkompis med att medier ska ha berättat att företaget har bjudit israeliska soldater på gratismåltider.