• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

20 Mar 2024

Lidl på arabisk-språkig shitlist

När den arabiskspråkiga tidningen Alkompis frågar vilka deras varumärken deras läsare bojkottar på grund av kriget i Gaza hamnar McDonalds i toppen. Men även andra varumärken som Lidl ligger på listan.

Undersökningen bygger på 363 intervjuer bland Alkompis läsare.

I topp, eller kanske snarare i bott, ligger amerikanska varumärken som McDonalds, som 64 procent bojkottar och Coca-Cola (57) och Pepsi (39), men även spanska Zara (17) och Lidl (11) ligger där. Några svenska varumärken ser inte Alkompis läsare ut att bojkotta.

–  Lidl blev jag också förvånad över. Jag har personligen inte sett något, men jag kan ha missat något, säger Alkompis publisher Julia Agha.

Hon presenterar två teorier:

–  Det kan finnas en effekt av att man bojkottar flera varumärken som man ser som västerländska.

– En del personer som bojkottar nu har bojkottat varumärken tidigare. De börjar bojkotta igen när något händer som i Gaza. Så det behöver inte ha uppstått nu, det kan finnas kopplingar från förr.

Att McDonalds hamnar i topp förklarar Alkompis med att medier ska ha berättat att företaget har bjudit israeliska soldater på gratismåltider.

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Casemedier

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-19, 10:09

SVT snor politikreporter från SvD

Public service-kanalen SVT fortsätter att hämta politikreportrar från det privata näringslivet.

arbetarrörelsermedier
2025-05-16, 13:18

Ai-tillverkade människor besöker IF Metall

Till sin kongress i Örebro har fackförbundet IF Metall bjudit in ai-tillverkade människor.

arbetsmarknadCase
2025-05-13, 13:41

SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter

Public service kanalen SVT värvar ytterligare en politisk reporter från Expressen.

arbetarrörelsermedier
2025-05-13, 13:17

Sveriges Hamnar får dubbelt fackligt varsel

Branschförbundet Sveriges Hamnar har fått varsel om strejk från två olika fackförbund.

Casekampanj
2025-05-13, 07:15

Mediebyråernas köp rasar

Mediebyråernas köp av reklamutrymme har minskat hittills i år. Under april minskade köpen ytterligare.

Affärermedier
2025-05-12, 07:16

Shibsteds e-handel får eget varumärke

Sedan den norska börsnoterade koncernen Schibsteds klövs i två delar har de två nya organisationerna opererat under samma namn, Schibsted. Men nu är den eran över.

Casemedier
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-05-06, 06:43

NORDICOM: Böcker upp och SVT förbi Netflix

Bokläsandet och boklyssnandet slår rekord och SVT Play passera Netflix som största streamingtjänst. Mediebarometern för 2024 från Nordicom vid Göteborgs universitet är här.

medierUndersökning & Analys
2025-05-05, 11:29

Kvartal snor EFN-chef

Nättidningen Kvartal går till banken för att hitta en ny chef.

arbetarrörelsermedier
2025-05-05, 07:46

Fotboll & partiledardebatten hetast i Aftonbladets nya ai-chat

Aftonbladet ha idag kört igång en ai-baserad nyhetssöksinformation via ägarkoncernen Schibsteds samarbete med Open AI.

artificiell intelligensmedier
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Narva värvar ir-tungviktare

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram