• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

14 Oct 2025

Lasse Åberg fixar banankontakt med unga för Del Monte

Den internationella livsmedelsjätten Del Monte testar om en 85-årig Lasse Åberg kan få unga att äta mer frukt i Sverige.

Via korta filmer på Tiktok och Instagram drar Lasse Åberg finurligheter kring begreppet ’banan’ med en genomgående slogan: ”Kom på banan – med en banan”.

Det är byrån Brand New Story som ligger bakom upplägget.

– Det är ett initiativ från oss för att ändra ungdomars sätt att se på mellanmål och att äta hälsosamt, det är som en pilot inför en större kampanj, säger Klas Lindberg, vd på Brand New Story.

Han berättar vidare:

– Idén fick vi när Lasse Åberg sommarpratade. Han pratade mycket om bananer och då fnulade vi på vårt håll. Del Monte tände på idémn även om det hade lite svårt att förstå vem Lasse Åberg är och varför unga ska bry sig om en 80-årig gubbe. Då fick vi dra historien om att han är en del av Sveriges historia och en person som alla växer upp med. Många unga har en väldigt stark relation till Lasse eftersom han brinner så mycket för bananen.

Hur ska ni sprida filmerna?
– Vi har en liten budget. De (Del Monte) har inte gjort någon reklam och inte haft någon närvaro i Sverige alls. Vi har fått skapa svenska konton åt dem.

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-09-29, 12:05

Pressbyrån vill flytta Kanelbullens dag – startar ”fackförbund”

Pressbyrån startar med hjälp av sin reklambyrå Åkestam ett fiktivt fackförbund. Syftet är att flytta Kanelbullens dag från till en vardag. Och få till en snackis.

kampanj
2025-09-23, 05:59

Prime receptbelägger Sverige

Med hjälp av sin byrå Prime kör Visit Sweden igång en kampanj där Sverige marknadsförs ”på recept”. Flera läkare stöttar kampanjen.

kampanj
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-06-26, 12:55

Kampanjar med hundkött i Almedalen

Aktivister bjuder på smakprov av ”hundkött” från Gotlands ekologiska hundfarm.

almedalen 2025kampanj
2025-06-26, 10:51

Tiktok kör svensk sommarkampanj

Tiktok kampanjar om hudcancer och solsäkra vanor.

kampanj
2025-06-25, 10:22

Almedalen får välbefinnandekarta

En karta ska guida till platser som främjar välbefinnande mitt i Almedalsbruset.

almedalen 2025kampanj
2025-06-25, 10:05

ChildX groomar politiker i Almedalen

Barnrättsorganisationen ChildX kör grooming-kampanj i Almedalen.

almedalen 2025kampanj
2025-06-13, 07:33

Visita och Företagarna matkrigar i Almedalen

Besöksnäringens branschorganisation Visita och organisationen Företagarna går till attack mot en gemensam fiende under Almedalsveckan.

almedalen 2025kampanjopinionsbildning
2025-06-02, 12:22

Folksam tar fram ny kommunikation – vill bli enklare

Försäkringsbolaget Folksams inhousebyrå har tagit fram ett nytt kommunikationskoncept.

Casekampanj
2025-05-28, 15:06

M reklamkuppar S-kongressen i Göteborg

Moderaterna i Göteborg kör en annonskampanj kring Socialdemokraternas pågående kongress.

kampanjpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Magnus Ranstorp och Paulina Brandberg söker samma jobb
  • Reklamprofil blir chef för Fotografiska
  • The Labyrinth värvar liberalt
  • Här är vinnarna i Swedish Content Awards 2025
  • Akavia värvar från Demoskop

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram