
Via korta filmer på Tiktok och Instagram drar Lasse Åberg finurligheter kring begreppet ’banan’ med en genomgående slogan: ”Kom på banan – med en banan”.
Det är byrån Brand New Story som ligger bakom upplägget.
– Det är ett initiativ från oss för att ändra ungdomars sätt att se på mellanmål och att äta hälsosamt, det är som en pilot inför en större kampanj, säger Klas Lindberg, vd på Brand New Story.
Han berättar vidare:
– Idén fick vi när Lasse Åberg sommarpratade. Han pratade mycket om bananer och då fnulade vi på vårt håll. Del Monte tände på idémn även om det hade lite svårt att förstå vem Lasse Åberg är och varför unga ska bry sig om en 80-årig gubbe. Då fick vi dra historien om att han är en del av Sveriges historia och en person som alla växer upp med. Många unga har en väldigt stark relation till Lasse eftersom han brinner så mycket för bananen.
Hur ska ni sprida filmerna?
– Vi har en liten budget. De (Del Monte) har inte gjort någon reklam och inte haft någon närvaro i Sverige alls. Vi har fått skapa svenska konton åt dem.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
