Det var den 28 februari som fackförbundet Svenska Byggnadsarbetarförbundet varslade om strejk. Anledningen uppgavs vara för att förhandlingarna med motparten, Sveriges Byggindustrier, gått i stå efter att parterna i över en månads tid försökt komma överens om bland annat vem som ska ha ansvar för att underentreprenörerna följer kollektivavtal.
 
Samma dag tog flera från arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringslivs Mediaservice till Twitter för att kommentera strejkvarslet. Med uttalanden som att Byggnads är ”oseriösa”, att de bara ”bråkar” och ”hotar” gick de till attack mot facket.
 
Att arbetsmarknadens parter tar till hårda ord är inte ovanligt. Men den här gången får Svenskt Näringslivs sambandscentral Näringslivets Mediaservice, som leds av presschefen Peter Isling och består av ytterligare fyra personer, kritik för att ha gått för långt.
 
– De försöker svartmåla motparten, ett sätt att ytterligare försvåra för facken att ge sin bild, säger Matz Larsson, kommunikationschef på Byggnads, som hävdar att de själva försökt hålla sig så sakliga som möjligt kring avtalsförhandlingarna.
 
Enligt hans uppfattning har arbetsgivarsidan, Sveriges Byggindustrier tillsammans med Svenskt Näringsliv, hållit ”en väldigt låg nivå” med en ”ganska otrevlig ton”.
 
Några exempel som kan nämnas är bland annat Peter Islings inlägg på Twitter om att ”Elektrikerna och Byggnads är som de där stökiga grabbarna längst bak i klassen. Det bara måste bråkas, utan eg anledning”, med hashtaggen #strejkärurtiden.
 
Anders Edholm, ansvarig för Svenskt Näringslivs strategiska opinionsbildning, kallar Byggnads för oseriösa, att de ”bråkar och hotar med strejk” och lägger dessutom ut en bild på en person med skinnjacka och hammare, med orden ”Byggnads hotar med strejk. Hela tiden. Målet: maximal skada”.
 
Ytterligare en person från Svenskt Näringslivs Mediaservice skrev: ”Mobbarna i #avtal13 – byggnads slår först och frågar sen. Oseriöst och omodernt agerande som skapar kalabalik.”
 
Matz Larsson tycker att enheten har försökt måla upp en bild av facket som de ”stora byggnadsarbetare som slår och inte lyssnar och som vill stänga gränserna”. Han är också kritisk till att deras direkta motpart, Sveriges Byggindustrier, kallat Byggnads kommunikationsenhet för ”propagandamaskin” och att de kallat ledningen för nybörjade samt Byggnads för LOs bråkigaste förbund.
 
– Det är en negativ kampanj, man försöker svartmåla budbäraren med bilden att man slår, att vi är protektionister, nybörjare, propagandamaskin. Allt det hänger ihop. De ord som Sveriges Byggindustrier och Svenskt Näringsliv använder, det är en medvetet negativ kampanj där man försöker svartmåla fackföreningar och det tycker jag väldigt illa om.
 
Har du varit med om något liknande tidigare?
– Nej, inte under mina fem år på Byggnads. Och jag blir faktiskt förvånad över det våldsamma angreppet och försöket att svartmåla.
 
Dagens Opinion har sökt Anders Edholm, som skrivit det mesta, men som inte haft möjlighet att ställa upp på en intervju. Istället är det presschefen Peter Isling som kommenterar.
 
Han hävdar att det inte rör sig om någon medveten Twitter-kampanj riktad mot Byggnads utan att det snarare ska ses som ”ett uttryckssätt som en del personer använder sig av”.
 
– Twitter har blivit en allt viktigare kanal för avtalsrörelsen, där det förs både dialog och budskap ut. Vi bedriver inga kampanjer där, utan det twittras kontinuerligt från olika håll, både från vår och våra medlemsorganisationers sida men också från de fackliga organisationerna, i frågor som har med avtalsrörelsen att göra, säger han.
 
Peter Isling tillägger att Byggnads dessutom är ”en av de mer konfliktbenägna organisationerna” och hänvisar till en granskning som Svenska Dagbladet i dag publicerade där facket rankas på femte plats när det gäller konflikter.
 
– De har ett ganska lysande trackrekord här. Det gav sig helt enkelt i uttryck i ett antal tweets under de här dagarna, säger han.
 
Men ni kallar motparten för oseriösa, att de bråkar och hotar, ni använder ord som slår. Man får uppfattningen att ni försöker måla upp en ganska dålig bild av facket, som själva tycker att ni svartmålar dem. Vad svarar du på det?
– Jag känner mig inte riktigt igen i det. Det viktiga är att förmedla bilden och det är inte bara vi som har den bilden. Vi har här ett konfliktbenäget fackförbund som varslar innan man ens gått in i förhandlingar med sin motpart, det visar att man är väldigt kampinriktad.
 
Byggnads uppfattar det som en negativ kampanj.
– Det får stå för dem.
 
Anders Edholm lade upp en bild på en kille i skinnjacka och hammare. Tillsammans med retoriken om hot, bråk och att slå, kan det ju verka som att ni försöker väcka associationer till kriminella personer?
– Nej, det håller jag absolut inte med om utan det ska ses som en yttring för just det jag nämnde. Här drar man igång en stor apparat innan man sitter ner och diskuterar innehållet och då kan man fundera på vad de är ute efter. Lyckligtvis kom de till sist överens, men att man så snabbt går ut och varslar om en omfattande strejk som får stora samhällsekonomiska konsekvenser, är vad som var anmärkningsvärt.
 
Ni säger att det inte var en kampanj, men hur kommer det sig att samtliga från Mediaservice antingen skrev liknande saker eller retweetade Anders Edholms och dina inlägg?
– Man kan nog titta på många frågor där olika människor från olika håll twittrar om ungefär samma saker och retweetar varandra. Så är det när det händer saker. Men man ska inte se det som en sorts kampanj.
 
Brukar ni hålla denna ton i sociala medier?
– Nja, man måste som sagt gå tillbaka till vad det handlar om. Tonläget var högt från deras sida från början, det var de som drog igång detta. De drog igång ett stort varsel innan de suttit sig ner och seriöst börjat diskutera.