Under 2021 spenderade svenskarna i snitt 411 minuter om dagen åt konsumtion av medier. Då ingår även dataspel och streaming av musik. Mest tid la svenskarna på tablå-tv, 73 minuter följt av inspelad musik, 63 minuter och direktsänd radio och sociala medier med vardera 59 minuter.
Svenskarna la 140 minuter per dag på ljudmedier, 139 minuter på rörlig bild 70 minuter på textmedier och 59 minuter på sociala medier.
Under 2021 ökade konsumtionen av rörlig bild och radio något med inspelad musik och dataspel minskade marginellt.
68 procent av svenskarna läste dagstidning en genomsnittlig dag 2021, mest digitalt.
50 procent av befolkningen hade under 2021 tillgång till en prenumererad dagstidning, 38 procent, hade digital prenumeration.
93 procent av befolkningen tittade på rörlig bild i någon form en vanlig dag.
Den dagliga räckvidden för Facebook var 64 procent under 2021 och den populäraste sociala medier tjänsten i gruppen 45 och 85 år, medan yngre hellre använde Snapchat och Instagram. I gruppen 9 – 14 år var Tiktok ”mycket populärt”.
SVT var den mest använda nyhetstjänsten under 2021. 53 procent konsumerade nyheter från SVT varje dag g 2021. 43 procent tog del av nyheter från Sveriges Radio och 38 procent från TV4.
Preliminära siffror från februari, mars och april 2022 visar att nyhetskonsumtionen ”ökade ytterligare efter krigsutbrottet i Ukraina”, enligt Nordicom. SVT och TV4 ökade mest, med 4 procentenheter vardera.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.