Begreppet syftar på de utmaningar som företag och samhället står inför när det ställs nya krav på hållbarhet och transparens och blir för KPMG ett sätt att koppla frågorna till sin verksamhet.
– Alla pratar om hållbarhet. Vi vill ladda det med något som är kopplat till kunskap och behovet av att ställa frågor. I dag räcker det inte att bara vara medveten om de problem som finns, utan vi måste vända på alla stenar och ställa fler frågor för att söka svaren, att bli merveten, säger KPMGs kommunikationsdirektör Björn Bergman.
Med ”mervetenhet” som det övergripande temat kommer KPMG i år att arrangera fyra seminarier i Almedalen. Bland annat ett om cyberattacker, där bland andra inrikesminister Anders Ygemans (s) statssekreterare Ann Linde medverkar.
KPMG kommer även att jobba med andra typer av mötesformer och informella kontakter, som workshops, rundabordssamtal, frukostmöten men också ”dilemma-diskussioner”. På kvällarna kommer också några utvalda gäster att bjudas in till middagar.
– Det är lite nytt. Almedalen har blivit väldigt stort och man ska ha stora seminarier som helst ska fylla lokalerna. Vi tänkte vända på det och gör en del av våra möten mer exklusiva. Vi har fortfarande våra fyra stora seminarier där vi kan ta emot 100 gäster åt gången, men också små möten där vi träffas 5-6 stycken för att skapa en mer exklusiv känsla, säger Björn Bergman.
Varför är KPMG i Almedalen?
– Dels för att många av våra kunder finns i Almedalen. Vi jobbar mycket mot kommuner och landsting, men allt fler från näringslivet är i Almedalen också, säger han och fortsätter:
– Dels för att många av våra kunder finns i Almedalen. Vi jobbar mycket mot kommuner och landsting, men allt fler från näringslivet är i Almedalen också, säger han och fortsätter:
– Vi kommer att vara där under hela veckan och har ett eget hus på Donners plats för att kunna bjuda in politiker och näringslivspersoner för att träffa oss och diskutera frågor vi tycker är angelägna men framförallt för att knyta kontakter som vi kan ha nytta av under hösten och resten av året, för att skapa merförsäljning.
KPMG jobbar med byråerna Diplomat, som hjälper till med pr, och Youme Agency, som sköter varumärkes- och marknadsföringsfrågor.
Budgeten för i år ligger på ungefär 1,5 miljoner kronor som ska täcka bland annat logi- och resekostnader för de cirka trettio tal personer som åker ned till Visby.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...