– Både Sverige och Europa är fortfarande ojämställt. Det finns löneskillnader inom exempelvis Kommunals område där man kan se att en undersköterska tjänar ungefär 3 000 kronor mindre än en person som lagar bilar. Det här ser vi som en strukturell lönediskriminering, där kvinnodominerade branschers arbete värderas lägre, säger Kommunals kommunikationschef Emma Nilsson.
Det är inför internationella kvinnodagen på lördag som Kommunal kickar igång sin nya kampanj ”Be a man” där fackets ordförande Annelie Nordström i en kampanjfilm förvandlas till en man – då detta är det snabbaste sättet att få högre lön, enligt Kommunal.
– Vi vill med den här kampanjen lyfta de osakliga löneskillnaderna mellan könen på ett lite spetsigt sätt, säger Emma Nilsson.
Kommunal lanserade en liknande kampanj i Almedalen ifjol. Den här kampanjen beskrivs dock som en ”uppgradering” som ska ha ett mer europeiskt perspektiv. Dessutom ska facket så småningom bredda kampanjen till att omfatta fler jämställdhetsfrågor.
– Det här är första steget. Vi tänker oss att vi ska utveckla konceptet senare så det inte bara handlar om lön. Vi ser ju samma strukturer när det gäller arbetsvillkoren, som oftast är sämre i kvinnodominerade branscher. Vi ser också att kvinnor får lägre pensioner, säger Emma Nilsson.
Men en fråga är ju om det här inte snarare handlar om att bygga upp er förbundsordförande? Varför lyfter ni fram just henne?
– Därför att hon vill vara en frontfigur för sitt förbund och för att lyfta frågan om ojämställda löner. Sedan är det klart att inte alla heller skulle vilja temporärt förvandla sig till en man, men Annelie är cool. Hon är en bra frontfigur.
– Därför att hon vill vara en frontfigur för sitt förbund och för att lyfta frågan om ojämställda löner. Sedan är det klart att inte alla heller skulle vilja temporärt förvandla sig till en man, men Annelie är cool. Hon är en bra frontfigur.
Vad skulle hända om ni får en manlig ordförande? Kan man göra en liknande kampanj?
– Bra fråga. Det skulle jag inte utesluta, men vi skulle ju få överväga förändringar i konceptet. Men vi tycker att man gärna får dela och använda sig av vår kampanj, även om man råkar vara man redan från början. Det finns ingenting som hindrar det, tvärtom.
– Bra fråga. Det skulle jag inte utesluta, men vi skulle ju få överväga förändringar i konceptet. Men vi tycker att man gärna får dela och använda sig av vår kampanj, även om man råkar vara man redan från början. Det finns ingenting som hindrar det, tvärtom.
Kampanjen är till största del digital. Filmen kommer bland annat gå i Aftonbladet. Utöver det kör Kommunal även en del printannonsering samt debattartiklar.
Kampanjen har tagits fram tillsammans med Volontaire.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...