– Många av Kommunals medlemmar jobbar natt, och överhuvudtaget obekväma arbetstider. När vi andra sover ellerkanske firar jul så jobbar de. Det är en ganska utsatt grupp som inte alltid är del av den vardagliga gemenskapen som finns på arbetsplatserna, säger Emma Nilsson, kommunikationschef på Kommunal.
 
Därför ska Kommunal under de två kommande veckorna åka ut till arbetsplatser om nätterna för att träffa och prata med just nattarbetare. Syftet är att få fler nattarbetare – som exempelvis busschaufförer, städare, undersköterskor och brandmän – att ansluta sig till förbundet.
– Det är ett sätt för Kommunal att tydligt visa för de anställda som jobbar nattetid att vi finns även för dem, säger Emma Nilsson.
 
Hon förklarar att Kommunal ständigt är ute och träffar medlemmarna, dock sker det på dagtid. Tanken är att facket ska bli bättre på att arbetsplatsbesök även om nätterna.
 
För tillfället sker träffarna endast i Stockholm, Skåne och Västerbotten.
– Det här är lite av en pilot, kan man säga. Vi testar nu kampanjen i de tre regionerna, sedan hoppas vi kunna använda samma koncept på andra ställen och vid andra tillfällen.
 
Kommunal har också tagit fram en broschyr att prata kring, samt fleecefiltar som ska delas ut. De förtroendevalda som åker ut får också hyrbilar.
 
Förutom arbetsplatsbesöken ingår också nattreklam i kampanjen. Budskapet ”Känner du dig ensam när du jobbar natt?” ska gå i radiokanaler som Mix Megapol, Voice, Vinyl och Rockklassiker, samt som banners på Blocket och MSN. Kampanjen går även på ljustavlor i centrala delar av Stockholm och efter E4an.
 
Kampanjen, som tagits fram i samarbete med BOB reklambyrå, har kostat 1 miljon kronor.
 
Ardalan Samimi