– Vi vill sätta fingret på Almedalen som fenomen, och visa att politik och den politiska diskussionen kan fyllas med humor också, vilket Robert Nybergs teckningar visar. Men samtidigt finns det alltid också en viss allvar i hans teckningar, säger Dan Lundqvist Dahlin, pressekreterare på Kommunal.
 
Robert Nyberg, även känd från sina illustrationer i Aftonbladet, är själv medlem i Kommunal och kommer under veckan att hålla en utställning i Almedalen. Tanken är att hans Almedalsteckningar ska gå som annonser i både Resumés Almedalsbilaga, men också Gotlands Allehanda. Enligt Dan Lundqvist Dahlin för facket också diskussioner med Expressen.
– Hans illustrationer ska fånga upp antingen en fråga som är på allas läppar i Almedalen, eller ett Almedalsfenomen, säger han.
 
Illustrationerna är samtidigt ett sätt att visa på att Kommunal inte bara handlar om ”arbetsrätt”, utan även om humor.
– Vi vill visa att vi är duktiga på att se det dagsaktuella i politiken.
 
Fackets tema för i år är annars äldreomsorgen, som de ordnar tre seminarier på. Det första är på tisdagsförmiddagen, och det andra på fredagmorgon, dit bland andra Gudrun Schyman bjudits in.
 
Ett tredje seminarium om äldreomsorgen arrangerar Kommunal tillsammans med Vårdföretagarna på torsdagseftermiddagen.
 
Under onsdagen, mellan 16.00 och 19.00 på St Hans Café, har Kommunal dessutom sitt mingel, med en paneldiskussion. Kommunals ordförande Annelie Nordström för då diskussioner om fackets framtid, tillsammans med LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, näringsminister Annie Lööf (c) och en representant från arbetsgivarsidan.
– Flera fack har upptäckt att de måste förändras, och vissa har redan börjat det, bland andra vi som nu driver ett visionsarbete. Alla paneldeltagarna ska besvara frågan varför facket förändras, och hur det kommer se ut i framtiden, säger Dan Lundqvist Dahlin.
 
Almedalen är fortfarande något nytt för Kommunal, berättar han vidare.
– Vi började först för fyra år sedan, då Kommunal var där för första gången på allvar. Vi har ökat ambitionerna för varje år, försöker synas mer och mer.
 
Han fortsätter:
– Vårt mål är inte att slå igenom i riksnyheterna eller hamna på DN Debatt. Vi ska vara en opinionsbildande aktör som märks, som syns på plats, vi ska förknippas med något positivt och samtidigt seriöst.
 
Totalt åker ett 15-tal personer från Kommunal ner till Almedalen, varav cirka åtta från kommunikationsavdelningen.
– Vi ser fram emot Almedalen väldigt mycket, det ska bli jätteroligt.