– Så mycket kan vi säga att vi inte kommer att byta namn, säger Kommunals kommunikationschef Emma Nilsson.
 
Hon utvecklar:
 
– Det är av fler skäl. Vi har gjort flera stora undersökningar, både internt och externt med hjälp av TNS Sifo. De innehöll ganska många saker som att när vi tittade på kännedomen visade det sig att 88 procent kände till Kommunal. Vi upplever inte bara att vi har en hög kännedom utan också att varumärket associeras med begrepp som solidaritet, kamp för bättre lön och arbetsvillkor och jämlikhet.
 
Kommunal upplevs som ett tryggt varumärke, vilket det inte bara är fördelar med.
 
– Vi uppfattas som trygga och stabila. Baksidan kan vara att vi upplevs som mossiga, gammaldags och tråkiga. Men vi tror vi kan ta Kommunal vidare och visa att det är ett förbund som utvecklar det fackliga uppdraget och tar in det i en ny tid.
 
En av de ursprungliga tankarna var att byta namn till ett som inte kopplar så hårt till att kommunerna är arbetsgivaren.
 
– Alla medlemmar är inte kommunalt anställda, men de flesta jobbar inom offentligt finansierad verksamhet. Men det kan vi jobba med. Jag ser inte beslutet att behålla namnet som kontroversiellt.
 
Har ledningen satt ner frågan och bestämt sig för att något namnbyte inte ska ske?
– Nej, namnbytet har varit en öppen fråga. Vi ville inte befästa någon teori och gjorde undersökningen som visar att det inte finns tillräckliga argument för ett namnbyte.